Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3459
Title: أثر نظام المعلومات التسويقية في تعزيز العلاقة مع الزبون الالكتروني
Other Titles: دراسة حالة لعينة من آراء زبائن وكالة مديحة للسياحة والسفر بميلة
Authors: مريم , بن صايفي , بن ناصر إكرا م
Keywords: نظام المعلومات التسويقية، إدارة علاقة الزبون الالكترونية، الوكالة السياحية لولاية ميلة.
Marketing Information System, Customer Electronic Relationship Management, Maila State Tourism Agency.
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تسويق الخدمات
Abstract: تهدف هذه الد راسة إلى تسليط الضوء على أثر نظام المعلومات التسويقية كمتغير مستقل وأبعاده الثلاثة المتمثلة في نظام السجلات الداخلية، نظام الاستخبا را ت التسويقية، نظام بحوث التسويق ( على إدارة علاقة الزبائن الالكترونية للوكالة السياحية كمتغير تابع، ولتوضيح طبيعة هذه العلاقة تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع المعلومات موجهة لزبائن الوكالة السياحية مديحة بولاية ميلة، كما تم استعمال برنامج التحليل الإحصائي spss21 لتحليل واستخلاص النتائج، وقد خلصت الدراسة اا رسة إلى وجود أثر لنظام المعلومات التسويقية بأبعاده المختلفة على إدارة علاقة الزبون الالكترونية في الوكالة السياحية
Description: This study aims to highlight the impact of the marketing information system as an independent variable and its three dimensions: (Internal Records System, Marketing Intelligence System, Marketing Research System) To manage the electronic customer relationship of the tourism agency as a subordinate variable, and to clarify the nature of this relationship, the identification was used as an information-gathering tool for the tourism agency's clients, Madiha, in the state of Mila, and the statistical analysis programme spss21 was used to analyse and draw conclusions. The study found an impact of the marketing information system in its different dimensions on the management of the customer's electronic relationship in the tourism agency.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3459
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.