Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/904
Title: -دور استراتیجیة التعلیم المدمج في العملیة التعلیمیة سنة أولى متوسط –أنموذجا
Authors: طویل , شافیة , سمیة بوالفول
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص: لسانيات عربية
Abstract: تعددت الدراسات والبحوث حول التعميم نظرا لأىميتو في المجتمع فيو قاطرة تطور الأمم والدول ولا توجد دولة إلا وقد اىتمت بو حتى تتمكن من النيوض، لدى أثبت العمم الحديث طرق واستراتجيات مختمفة لعمميات التعميم والتي تعمل عمى إدارة العممية التعميمية بين المعمم والمتعمم لتحقيق الأىداف المنشودة منو، وبما أن الأساليب التقميدية أصبحت عاجزة عن مسايرة التغيرات، وفي ظل ثورة الحاسب الذي تطور استخدامو ظير ما يسمى بالتعميم المدمج الذي يستفيد من جميع الإمكانيات والوسائط التكنولوجية المتاحة، سواء كانت الكترونية أم تقميدية وعمى ىذا الأساس جاء عنوان دراستنا " دور إستراتجية التعميم المدمج في العممية التعميميةـ السنة أولى متوسط أنموذجا". أما عن سبب اختيارنا ليذا الموضوع، قياس فاعمية ومستوى جودة التعميم المدمج، وواقع استخدامو من قبل الأساتذة، كذلك التعرف عمى مدى توفر الوسائل والتجييزات المادية المساعدة عمى تطبيقو في المؤسسات التعميمية، وقد اعتمدنا في دراستنا ىذه عمى المنيج الوصفي التحميمي الإحصائي أما عن سبب اختياره يعو إلى: أن المنيج الوصفي يصف الحيثيات المختمفة لمموضوع من جميع الزوايا الممكنة ورصد الظاىرة، أما البعد الثاني( التحميمي) فيتمثل في آلية لتحميل المعطيات النظرية من جية وتفسير النتائج الميدانية من جية أخرى، أما عن الإحصائي فيتمثل في إحصاء نتائج الاستبانة. أما فيما يتعمق بالمراجع المعتمدة نجد: كتاب التعميم المدمج والمناىج المدرسية لخير سميمان شواىين، ومن المعوقات التي واجيتنا في ىذا البحث غمق المؤسسات التعميمية بسبب فيروس كورونا المستجد مما استصعب عمينا مواصمة البحث، وقد توصمنا لمجموعة من النتائج أىميا: التعميم المدمج يقوم بمزج ايجابيات كل من التعميم التقميدي المباشر والتعميم الالكتروني لما فيو من مرونة وتفاعمية تساعد وتخفف من عبء المعمم ويتمركز حول المتعمم وىذا يساعده عمى تنمية ميارات التواصل وخمق جو التنافس وزيادة تحصيل الطمبة، كذلك رفع مستوى دافعتييم وتعزيزىا واظيار الذكاءات المتعددة وجل المشكلات، التعميم المدمج لو تأثير ايجابي وىذا بتوظيف التكنولوجية الحديثة في التعميم من خلال التوأمة بين البيداغوجيا والتكنولوجيا، يمزم توفير الوسائل الالكترونية عبر الوطن، إعادة النظر في المنظومة التربوية من أجل إصلاح وانجاح وتطوير التعميم في بلادنا، وقد أضاف ىذا التعميم مدراسات الخاصة بالتعميمية الكثير حيث قام بتنويع طرائق واستراتجيات التعميم، إعادة ىيكمة العممية التعميمية من خلال فتح المجال للاستفادة من الإمكانيات الكثيرة التي يمكن أن يوفرىا ىذا النمط، يتيح لممتعممين الوصول لأىدافيم التعميمية بشكل موسع أكثر وحل مشكلات الطلاب المذين يعانون من صعوبة متابعة الدروس التي تتم بشكل تقميدي، أيضا بعد المسافة أو وجود ظروف صعبة فيو يساعد عمى التعميم عن بعد، فعزز فاعمية التعميم بشكل عام في العممية لتعميمية.
Description: There are numerous studies and research on education due to its importance in society, as it is the locomotive of development of nations and states, and there is no state that has taken care of it in order to be able to advance, when modern science has proven different methods and strategies for education processes that work to manage the educational process between the teacher and the learner to achieve the desired goals of t,Traditional methods have become incapable of keeping pace with changes, and in light of the computer revolution that has developed in its use, the so-called blended learning has emerged that takes advantage of all available technological capabilities and media, whether electronic or traditional, and on this basis the title of our study came: “The role of the blended learning strategy in the educational process - the year First average model. " As for the reason for our choice of this topic, measuring the effectiveness and level of quality of lended education, the reality of its use by teachers, as well as identifying the availability of material means and uipment to assist in its application in educational institutions, and we have relied in our study on the descriptive, analytical, statistical approach, as for the reason for choosing it. To: The descriptive approach describes the different reasons for the topic from all possible angles and monitors the phenomenon, while the second dimension (analytical) is a mechanism for analyzing theoretical data on the one hand and interpreting field esults on the other hand, as for the statistician, it is to count the results of the questionnaire. As for the pproved references, we find: the book of blended education and school curricula for Khair Suleiman Shwahin, and one of the obstacles that we faced in this research was the closure of educational institutions due to the emerging Corona virus, which made it difficult for us to continue the research, and we reached a set of results, the most important of which are: Blended education mixes the positive Traditional direct education and e-learning ecause of its flexibility and interactivity helps and reduces the burden of the teacher and is centered around the learner and this helps him to develop communication skills, create an atmosphere of competition and increase student achievement, as well as raise the level of motivation and enhance it and show multiple intelligences and most problems, blended learning has a positive effect and this is by employing technology Modern ducation in education through the twinning between pedagogy and technology, electronic means must be provided across the country, a review of the educational system in order to reform, succeed and develop education in our country, and this education has added a lot to educational studies, as it diversifies the methods and strategies of education, restructuring the educational process By opening the way to take advantage of the many possibilities that this can provide The pattern allows learners to reach their educational goals more broadly and solve the problems of students who have difficulty following the lessons that are conducted raditionally, also after the distance or the presence of difficult circumstances, it helps in distance education, thus enhancing the effectiveness of education in general in the educational process
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/904
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور استراتیجیة التعلیم المدمج في العملیة.pdf2,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.