Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/690
Title: التنمیة المھنیة وعلاقتھا بالاغتراب الوظیفي لدى الأستاذ الجامعي
Other Titles: دراسة حالة: المركز الجامعي عبد الحفیظ بوالصوف -میلة-
Authors: بوخميس , حسنى , بشرى شايب
Keywords: التنمیة المهنیة، الاغتراب الوظیفي، الأستاذ الجامعي.
Professional development, career alienation, university professor
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: حاولنا في هذه الدراسة التطرق إلى موضوعي التنمیة المهنیة والاغتراب الوظیفي لأساتذة التعلیم الجامعي بجامعة میلة؛ حیث تم التطرق إلى مفهوم التنمیة المهنیة المتعلقة بهم كأحد أهم الرهانات التيتحاول كل الجامعات بما فیها الجامعات الجزائریة النهوض بها بغیة التخفیف من حدة شعورهم بالاغتراب الوظیفي عبر مجموعة من الأسالیب والطرق الخاصة وربطها بمتطلبات الأداء المهني بكل أبعاده المتمثلة في التدریس والبحث العلمي وخدمة الجامعة والمجتمع محاولین إیجاد علاقة إحصائیة دالة بین كل من التنمیة المهنیة والاغتراب الوظیفي. تم الاعتماد على الاستبیان لجمع المعلومات الأولیة ثم توزیعه على عینة الدراسة المكونة من 63 أستاذا في جامعة میلة، وقد تم استخدام الرزمة الإحصائیة للعلوم الاجتماعیة ) (spssv25لتحلیل البیانات واختبار الفرضیات بالاعتماد على أسالیب إحصائیة متنوعة. توصلت الدراسة إلى توجد علاقة ارتباطیة ذات دلالة إحصائیة عند مستوى ) (0.05بین التنمیة المهنیة والاغتراب الوظیفي لدى الأستاذ بالمركز الجامعي عبد الحفیظ بو الصوف – میلة من وجهة نظر المستجوبین. وتوصي هذه الدراسة إلى تبني مفهوم التنمیة المهنیة لأستاذ الجامعي بجامعة میلة عن طریق تحفیز الأساتذة حتى یشعروا بالولاء والانتماء إلیها وتنظیم ندوات ومؤتمرات ولقاءات التوجیه والارشاد وتشجیعهم على التواصل مع الجامعات العربیة والأجنبیة وكذلك الالتحاق بدورات التعلیم المستمر والبحث لتحسین وتطویر العملیة التعلیمیة والبحث العلمي بهدف الوصول إلى مستوى عال من الكفاءة وبالتالي التخفیف من الشعور بالاغتراب الوظیفي
Description: In this study, we attempted to address the two subjects of professional development and the functional lienation of university professors at the University of Mila. Where the concept of professional development related to them was touched upon as one of the most important bets that all universities, including Algerian universities, are trying to promote in order to reduce their sense of functional alienation through a set of special methods and approaches and linking them to the requirements of professional performance in all its dimensions of teaching, scientific research, university and community service, trying to find a significant statistical relationship between professional development and job alienation. The study aims to know the role of professional evelopment in mitigating job alienation at the University of Mila University, the questionnaire was relied upon to collect preliminary information and then distribute it to the sample of the study of 63 professors at The niversity of Mila, and the statistical package of social sciences, (spss v25) was used to analyse data and test ypotheses based on various statistical methods. The study recommends adopting the concept of professional evelopment of the university professor at The University of Mila by motivating professors to feel loyal and belonging to it and organizing seminars, conferences and meetings guidance and guidance and encouraging them to ommunicate with Arab and foreign universities as well as enrolling in continuing education and research courses to improve and develop the educational process and scientific research in order to reach a high level of competence and thus reduce the sense of alienation of the job
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/690
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.