Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4444
Title: مخاطر التسويق الرقمي عبر مواقع التواصل الاجتماعي وتأثيرها على أنماط سلوك الزبائن
Other Titles: دراسة عينة من زبائن أشهر مواقع التواصل الاجتماعي
Authors: أحمد رامي , لمزري , عياش أكرم
Keywords: التسويق الرقمي، المخاطر، مواقع التواصل الاجتماعي، الزبون،أنماط سلوك الزبائن
Digital Marketing; Risks; Social Media; Customer; Customer Behavior Patterns
Issue Date: Jun-2025
Publisher: univercity centre of abdelhafid boussouf mila
Citation: تسويق
Abstract: تهدف هذه الد را سة إلى إبرا ز مخاطر التسويق الرقمي عبر مواقع التواصل الاجتماعي من خلال أبعادها المختلفة ) مخاطر الخداع والاحتيال، مخاطر الخصوصية و استغلال البيانات، مخاطر عدم ملاءمة المنتج( و تأثيرها على أنماط سلوك الزبائن. ومن أجل تحقيق ذلك اعتمد الطالبان على المنهج الوصفي التحليلي، واستخدما أداة الاستبيان الالكتروني لجمع البيانات من عينة احتمالية عرضية من مستخدمي وسائل التواصل الاجتماعي، بلغت 021 مفردة.بعد تحليل البيانات بواسطة برنامج SPSS أسفرت الد را سة عن مجموعة من النتائج أهمها :وجود أثر سلبي لأبعاد مخاطر التسويق الرقمي عبر مواقع التواصل الاجتماعي ) مخاطر الخداع والاحتيال، مخاطر الخصوصية واستغلال البيانات، مخاطر عدم ملاءمة المنتج( وتأثيرها على أنماط سلوك الزبون، إضافة إلى وجود علاقة ارتباطية بين مخاطر التسويق الرقمي عبر مواقع التواصل الاجتماعي كمتغير مستقل و أنماط سلوك الزبون كمتغير تابع.
Description: This study aimed to highlight the risks of digital marketing via social media through its various dimensions (risks of deception and fraud, risks of privacy and data exploitation, risks of product inappropriateness) and their mpact on customer behavior patterns. To achieve this, the researchers relied on a descriptive-analytical pproach and used an electronic questionnaire to collect data from a random sample of 120 social media users. After analyzing the data using SPSS, the study yielded a set of results, the most important of which are: - There is a negative impact of the dimensions of digital marketing risks via social media (risks of deception and fraud, risks of privacy and data exploitation, risks of product inappropriateness) and their impact on customer behavior patterns. - There is a correlation between digital marketing risks via social media as an independent variable and customer behavior patterns as a dependent variabl.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4444
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.