Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4272
Title: دور الذكاء الاصطناعي في تحسين عملية اتخاذ القرار بالمؤسسة الاقتصادية
Other Titles: دراسة حالة: تجارب مؤسسية ناجحة
Authors: أماني , بوبريم , دغة خولة
Keywords: الذكاء الاصطناعي، اتخاذ القرا ر
Artificial Intelligence, Decision-Making
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: إدارة أعمال
Abstract: هدفت هذه الد را سة إلى التعرف على دور الذكاء الاصطناعي في تحسين عملية اتخاذ القرا ر داخل المؤسسة الاقتصادية، من خلال التركيز على عدد من النماذج التطبيقية لشركات اقتصادية را ئدة، وكذلك من خلال تحليل هذا الدور في إطار النموذجين النيوكلاسيكي ونموذج سايمون في اتخاذ القرا ر .سعت الد ا رسة إلى قياس مدى إسهام تقنيات الذكاء الاصطناعي في دعم القرا را ت الإدارية، تعزيز الكفاءة التنظيمية، وزيادة فعالية الأداء، من خلال توفيرمعلومات دقيقة، نماذج تنبؤية، وتحليلات آنية تساعد على اتخاذ قرا را ت أكثر عقلانية. انطلقت الد را سة من إشكالية محورية مفادها كيف يمكن أن يحسن الذكاء الاصطناعي من عملية اتخاذ القرا ر داخل المؤسسة الاقتصادية، واعتمدت لتحقيق أهدافها على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم استقرار الإطار النظري المتعلق بالموضوع، ثم تحليل بعض الحالات الواقعية لشركات اعتمدت على الذكاء الاصطناعي في دعم عملياتها القرا رية . توصلت الد را سة إلى أن الذكاء الاصطناعي يمثل أداة استرا تيجية في دعم اتخاذ القرا ر، من خلال توفير بيانات دقيقة، ونماذج تنبؤية، وتحليلات آنية تساعد في اتخاذ قرا را ت أكثر فاعلية. كما أظهرت النتائج أن توظيف الذكاء الاصطناعي يسهم في تحسين الأداء العام للمؤسسة، وتقليل المخاطر، وزيادة القدرة على الاستجابة للتغيرا ت في بيئة الأعمال، سواء في إطار النموذج النيوكلاسيكي، أو نموذج سايمون
Description: This study aimed to explore the role of artificial intelligence in improving the decision-making process within economic institutions, by focusing on a number of applied models from leading economic companies, as well as analyzing this role within the frameworks of the Neoclassical Model and Simon’s Model of decision-making. The study sought to assess the extent to which artificial intelligence technologies contribute to supporting administrative decisions, enhancing organizational efficiency, and increasing performance effectiveness, through the provision of accurate information, predictive models, and real-time analytics that enable more rational decision-making. The study was based on a central research question: How can artificial intelligence improve the decision-making process within economic institutions? To achieve its objectives, the study adopted a descriptive-analytical approach, by reviewing the theoretical framework related to the topic, followed by the analysis of real-world case studies of companies that employed artificial intelligence to support their decision-making processes. The study concluded that artificial intelligence represents a strategic tool in supporting decision-making, by providing accurate data, predictive models, and real-time analytics that contribute to making more effective decisions. The results also indicated that the use of artificial intelligence contributes to improving overall institutional performance, reducing risks, and increasing the ability to respond to changes in the business environment, whether within the framework of the Neoclassical Model or Simon’s Mode.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4272
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.