Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4229
Title: Exploring Teachers’ Insights about the Implementation of ChatGPT as an Assistant Tool in Lesson Planning.
Other Titles: The case of secondary and middle school English teachers in Mila and Constantine.
Authors: Maroua . Khalida, ZARZI . MAHMOUD
Keywords: Lesson plan, ChatGPT, Artificial intelligence, EFL teachers, Assistant tool
la fiche pédagogique, ChatGPT, les enseignants de l’anglais comme une langue étrangère (EFL), l’intelligence artificielle, outils d’aide
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: English
Abstract: Developing an effective lesson plan in EFL settings is crucial for successful teaching and learning. Lesson planning poses challenges for EFL teachers due to lack of time and materials. This skill enables teachers to foster a more creative environment, raises their confidence and professionalism, makes well informed decisions, and increases learners’ motivation. The rapid advancement of technology has introduced artificial intelligence, namely ChatGPT, as a promising tool to support language teaching, particularly lesson planning. However, incorporating ChatGPT into planning EFL lessons demands careful examination to fully understand its potential, benefits, and challenges. The present study aims to explore teachers’ insights about the integration of ChatGPT as a scaffolding tool in lesson planning and seeks to determine its potential uses in enhancing lesson plans’ efficiency. To achieve these aims, the following questions arise: Are teachers familiar with AI tools like ChatGPT as assistant tools in lesson planning? What are EFL teachers’ perceptions towards implementing ChatGPT in creating lesson plans? How does the integration of ChatGPT improve lesson planning? What are the challenges EFL teachers may face when using ChatGPT? In order to answer these questions, a mixed methods research design is adopted. A structured questionnaire was administered to ninety-six teachers of secondary schools in Mila and Constantine, and a semi structured interview has been conducted with ten teachers of middle schools from the same regions. The results reveal valuable insights, perceptions and attitudes towards the implementation of ChatGPT as an assistant tool in lesson planning, as well as their agreement that it is regarded beneficial for articulating learning objectives, tailoring contextualized materials, designing assessments and activities, and, most importantly, as a time- saving tool.
Description: يعد بناء مذكرة درس فعالة أمر بالغ الأهمية لتحقيق عملية تعليم وتعلم ناجحة في سياق تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. حيث يواجه المعلمون تحديات حينما يخططون للدروس بسبب ضيق الوقت ونقص الموارد التعليمية. تعُد هذه المهارة ضرورية لأنها تمكّن المعلمين من تعزيز بيئة تعليمية أكثر إبداعًا، كما ترفع من مستوى ثقتهم ومنهيتهم، وتساعدهم على اتخاذ قرارات كأداة ، ChatGPT مدروسة، وتزيد من دافعيتهم. وقد أدى التقدم السريع في التكنولوجيا إلى إدخال الذكاء الاصطناعي، وخاصة في تخطيط دروس اللغة ChatGPT واعدة لدعم تدريس اللغات، لا سيما في مجال التخطيط للدروس. ومعذلك،فإندمجالإنجليزية كلغة أجنبية يتطلب دراسة دقيقة لفهم إمكانياته وفوائده وتحدياته. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف آراء المعلمين حول كأداة داعمة في اعداد المذكرة، وتسعى إلى تحديد استخداماته المحتملة في تحسين كفاءة خطط الدروس. ولتحقيق ChatGPT دمج ChatGPT هذه الأهداف، تطرح الدراسة الأسئلة التالية: هل لدى المعلمين معرفة بالأدوات القائمة على الذكاء الاصطناعي مثل في إعداد خطط ChatGPT كمساعد في تخطيط الدروس؟ ما هي تصورات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول استخدام في تحسين تخطيط الدروس؟ ما هي التحديات التي قد يواجهها معلمو اللغة الإنجليزية عند ChatGPT الدروس؟ كيف يُسهم دمج للإجابة عن هذه الأسئلة، تم اعتماد منهج بحثي يعتمد على الدمج بين الكم والكيف؛ إذ تم توزيع استبيان ؟ hatGPT استخدام مُنظم على ستة وتسعين ) 96 ( معلمًا في المدارس الثانوية بولايات ميلة وقسنطينة، كما أجُريت مقابلات شبه مهيكلة مع عشرة 10 ( معلمين في الطور المتوسط من نفس المناطق. وقد كشفت النتائج عن رؤى قيّمة تتعلق بتصورات ومواقف المعلمين تجاه ( كأداة مساعدة في تخطيط الدروس، وأجمع المشاركون على أنه يُعد مفيدًا في صياغة الأهداف التعليمية، ChatGPT استخدام وتكييف المحتويات وفقًا للسياق، وتصميم الأنشطة والتقييمات، والأهم من ذلك، كأداة موفرة للوقت
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4229
Appears in Collections:Foreign languages



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.