Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4229
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Maroua . Khalida, ZARZI . MAHMOUD | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T09:28:15Z | - |
dc.date.available | 2025-07-17T09:28:15Z | - |
dc.date.issued | 2025-06 | - |
dc.identifier.citation | English | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4229 | - |
dc.description | يعد بناء مذكرة درس فعالة أمر بالغ الأهمية لتحقيق عملية تعليم وتعلم ناجحة في سياق تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. حيث يواجه المعلمون تحديات حينما يخططون للدروس بسبب ضيق الوقت ونقص الموارد التعليمية. تعُد هذه المهارة ضرورية لأنها تمكّن المعلمين من تعزيز بيئة تعليمية أكثر إبداعًا، كما ترفع من مستوى ثقتهم ومنهيتهم، وتساعدهم على اتخاذ قرارات كأداة ، ChatGPT مدروسة، وتزيد من دافعيتهم. وقد أدى التقدم السريع في التكنولوجيا إلى إدخال الذكاء الاصطناعي، وخاصة في تخطيط دروس اللغة ChatGPT واعدة لدعم تدريس اللغات، لا سيما في مجال التخطيط للدروس. ومعذلك،فإندمجالإنجليزية كلغة أجنبية يتطلب دراسة دقيقة لفهم إمكانياته وفوائده وتحدياته. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف آراء المعلمين حول كأداة داعمة في اعداد المذكرة، وتسعى إلى تحديد استخداماته المحتملة في تحسين كفاءة خطط الدروس. ولتحقيق ChatGPT دمج ChatGPT هذه الأهداف، تطرح الدراسة الأسئلة التالية: هل لدى المعلمين معرفة بالأدوات القائمة على الذكاء الاصطناعي مثل في إعداد خطط ChatGPT كمساعد في تخطيط الدروس؟ ما هي تصورات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول استخدام في تحسين تخطيط الدروس؟ ما هي التحديات التي قد يواجهها معلمو اللغة الإنجليزية عند ChatGPT الدروس؟ كيف يُسهم دمج للإجابة عن هذه الأسئلة، تم اعتماد منهج بحثي يعتمد على الدمج بين الكم والكيف؛ إذ تم توزيع استبيان ؟ hatGPT استخدام مُنظم على ستة وتسعين ) 96 ( معلمًا في المدارس الثانوية بولايات ميلة وقسنطينة، كما أجُريت مقابلات شبه مهيكلة مع عشرة 10 ( معلمين في الطور المتوسط من نفس المناطق. وقد كشفت النتائج عن رؤى قيّمة تتعلق بتصورات ومواقف المعلمين تجاه ( كأداة مساعدة في تخطيط الدروس، وأجمع المشاركون على أنه يُعد مفيدًا في صياغة الأهداف التعليمية، ChatGPT استخدام وتكييف المحتويات وفقًا للسياق، وتصميم الأنشطة والتقييمات، والأهم من ذلك، كأداة موفرة للوقت | en_US |
dc.description.abstract | Developing an effective lesson plan in EFL settings is crucial for successful teaching and learning. Lesson planning poses challenges for EFL teachers due to lack of time and materials. This skill enables teachers to foster a more creative environment, raises their confidence and professionalism, makes well informed decisions, and increases learners’ motivation. The rapid advancement of technology has introduced artificial intelligence, namely ChatGPT, as a promising tool to support language teaching, particularly lesson planning. However, incorporating ChatGPT into planning EFL lessons demands careful examination to fully understand its potential, benefits, and challenges. The present study aims to explore teachers’ insights about the integration of ChatGPT as a scaffolding tool in lesson planning and seeks to determine its potential uses in enhancing lesson plans’ efficiency. To achieve these aims, the following questions arise: Are teachers familiar with AI tools like ChatGPT as assistant tools in lesson planning? What are EFL teachers’ perceptions towards implementing ChatGPT in creating lesson plans? How does the integration of ChatGPT improve lesson planning? What are the challenges EFL teachers may face when using ChatGPT? In order to answer these questions, a mixed methods research design is adopted. A structured questionnaire was administered to ninety-six teachers of secondary schools in Mila and Constantine, and a semi structured interview has been conducted with ten teachers of middle schools from the same regions. The results reveal valuable insights, perceptions and attitudes towards the implementation of ChatGPT as an assistant tool in lesson planning, as well as their agreement that it is regarded beneficial for articulating learning objectives, tailoring contextualized materials, designing assessments and activities, and, most importantly, as a time- saving tool. | en_US |
dc.description.sponsorship | Élaborer une fich pédagogique efficace dans le contexte de l’enseignement de l’anglais langue étrangère (EFL) est essentiel pour assurer un enseignement et un apprentissage réussis. La planification des leçons eprésente un défi pour les enseignants EFL en raison du manque de temps et de ressources pédagogiques. Cette compétence permet aux enseignants de favoriser un environnement plus créatif, d’accroître leur confiance et leur professionnalisme, de prendre des décisions éclairées et de renforcer la motivation des apprenants. L’avancement rapide de la technologie a introduit l’intelligence artificielle, notamment ChatGPT, comme un outil prometteur pour soutenir l’enseignement des langues, en particulier la planification des leçons. Toutefois, l’intégration de ChatGPT dans la planification des leçons en EFL exige un examen approfondi afin de bien comprendre son potentiel, ses avantages et ses limites. La présente étude vise à explorer les perceptions des enseignants concernant l’intégration de ChatGPT en tant qu’outil d’accompagnement dans la planification des leçons, et cherche à déterminer ses usages potentiels pour améliorer l’efficacité des plans de leçon. Pour atteindre ces objectifs, les questions suivantes sont posées : Les enseignants sont-ils familiarisés avec les outils d’intelligence artificielle comme ChatGPT en tant qu’outils d’aide à la planification ? Quelles sont les perceptions des enseignants EFL concernant l’utilisation de ChatGPT dans la création des plans de leçon ? Comment l’intégration de ChatGPT améliore-t-elle la planification des leçons ? Quels sont les défis que peuvent rencontrer les enseignants EFL lors de l’utilisation de ChatGPT ? Afin de répondre à ces questions, une méthode de recherche mixte a été adoptée. Un questionnaire structuré a été administré à quatre-vingt-seize enseignants de lycées dans les wilayas de Mila et de Constantine, et un entretien semi-directif a été mené auprès de dix enseignants de collèges issus des mêmes régions. Les résultats révèlent des perspectives précieuses concernant les perceptions et les attitudes liées à l’utilisation de ChatGPT en tant qu’outil assistance à la planification des leçons, ainsi qu’un consensus sur ses avantages pour formuler les objectifs pédagogiques, adapter les contenus au contexte, concevoir des évaluations et des activités, et surtout, en tant qu’outil permettant de gagner du temps . | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Abdelhafid boussouf university Centre mila | en_US |
dc.subject | Lesson plan, ChatGPT, Artificial intelligence, EFL teachers, Assistant tool | en_US |
dc.subject | la fiche pédagogique, ChatGPT, les enseignants de l’anglais comme une langue étrangère (EFL), l’intelligence artificielle, outils d’aide | en_US |
dc.title | Exploring Teachers’ Insights about the Implementation of ChatGPT as an Assistant Tool in Lesson Planning. | en_US |
dc.title.alternative | The case of secondary and middle school English teachers in Mila and Constantine. | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Foreign languages |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Exploring Teachers’ Insights about the Implementation of ChatGPT as an Assistant Tool in Lesson Planning.pdf | 4,97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.