Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4228
Title: | Exploring Learners' Perceptions about Free-Time Reading Aloud and its Impact on Speaking Fluency Development. |
Other Titles: | A Case Study of Second Year EFL Learners at Mila University Centre. |
Authors: | Imad . Sabrina, LEGHOUCHI . BENKOUIDER |
Keywords: | free-time reading aloud, EFL learners, speaking fluency, learner perceptions, EFL classrooms lecteur à voix haute pendant le temps libre, Apprenants FLE, Parler couramment, perceptions des apprenants, FLE classes. |
Issue Date: | Jun-2025 |
Publisher: | Abdelhafid boussouf university Centre mila |
Citation: | English |
Abstract: | This dissertation explores the perspectives of second-year EFL students at Mila University Center on the role of free-time reading aloud in enhancing their speaking fluency. The study seeks to understand whether engaging in reading aloud beyond the classroom contributes meaningfully to the development of oral language skills; such as accurate pronunciation, richer vocabulary use, improved fluency, and greater self-confidence in speaking English. Drawing on theoretical frameworks related to second language fluency development, this research considers both linguistic and psychological dimensions that shape learners’ oral performance. Factors such as vocabulary knowledge, regular speaking practice, motivation, and anxiety are examined to provide a more holistic understanding of the speaking challenges faced by EFL learners. In contexts where access to real-life speaking opportunities is limited—such as in many Algerian EFL classrooms—reading aloud during free time may serve as an effective and accessible strategy to support learners' communicative competence. This study attempts to answer the following questions:1. What are EFL learners’ perceptions of free-time reading aloud as a strategy for improving their speaking fluency?2. How do EFL learners engage in reading aloud outside the classroom, and what factors influence their engagement?3. To what extent do learners believe that free time reading aloud helps them improve different aspects of speaking fluency?4. What challenges do learners face when practicing reading aloud in their free time, and what strategies do they use to overcome these challenges?To explore these issues, a questionnaire was administered to 50 second-year EFL students. The findings indicate that a majority of participants view free-time reading aloud as a helpful and encouraging activity. Many students reported that it enabled them to speak more confidently, articulate words more clearly, and internalize new vocabulary. However, the study also uncovered several challenges, including feelings of nervousness, lack of consistent practice, and difficulty finding appropriate reading materials. Despite these obstacles, students expressed a genuine interest in continuing the practice when supported by teachers. Overall, the research highlights the potential of free-time reading aloud as a valuable, learner-centered approach to fostering oral fluency. It recommends that EFL educators consider integrating this activity into their teaching strategies to nurture learners’ confidence, autonomy, and communicative competence in English. |
Description: | تستكشف هذه الدراسة تصورات طلبة السنة الثانية في قسم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة ميلة حول دور القراءة الجهرية خلال وقت الفراغ في تحسين طلاقتهم في التحدث. يهدف هذا العمل إلى معرفة ما إذا كانت ممارسة القراءة بصوت عالٍ خارج أوقات الحصص تسهم فعليًا في تطوير المهارات الشفوية، مثل النطق السليم، وتوسيع الثروة اللغوية، وتحقيق طلاقة أفضل، فضلاً عن تعزيز الثقة بالنفس أثناء التحدث باللغة الإنجليزية. واستنادًا إلى أطر نظرية تتعلق بتطوير الطلاقة في اللغة الثانية، تأخذ هذه الدراسة في الحسبان الجوانب اللغوية والنفسية التي تؤثر على الأداء الشفهي للمتعلمين. كما تسلط الضوء علىعوامل مثل المعرفة المعجمية، والممارسة المنتظمة للحديث، والدافعية، والقلق، بهدف تقديم فهم أعمق للصعوبات التي يواجهها متعلمو اللغة الإنجليزية. وفي سياقات تعليمية تكون فيها فرص التحدث الحقيقي محدودة — كما هو الحال في العديد من أقسام اللغة الإنجليزية في الجزائر — قد تمثل القراءة الجهرية خلال وقت الفراغ استراتيجية فعالة ومتاحة لتعزيز الكفاءة التواصلية للمتعلمين .تحاول هذه الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية: 1.ما تصورات متعلمي الإنجليزية كلغة أجنبية بشأن القراءة الجهرية في أوقات الفراغ كاستراتيجية لتحسين الطلاقة في التحدث؟ 2.كيف يمارس متعلمو الإنجليزية القراءة الجهرية خارج الصف، وما العوامل التي تؤثر في مدى ممارستهم لها؟ 3.إلى أي مدى يعتقد المتعلمون أن القراءة الجهرية في أوقات الفراغ تساعدهم في تحسين جوانب مختلفة من الطلاقة في التحدث؟ 120 4.ما التحديات التي يواجهها المتعلمون عند ممارسة القراءة الجهرية في أوقات فراغهم، وما الاستراتيجيات التي يستخدمونها لتجاوز هذه التحديات؟ . ولتحقيق أهداف الدراسة، تم توزيع استبيان على 50 طالبًا من السنة الثانية. وقد أظهرت النتائج أن غالبية المشاركين يرون أن القراءة الجهرية خلال وقت الفراغ تمثل نشاطًا مفيدًا ومحفزًا. وقد أفاد عدد كبير من الطلبة بأن هذه الممارسة تساعدهم على التحدث بثقة أكبر، والنطق بوضوح أكثر، واكتساب مفردات جديدة. ومع ذلك، كشفت الدراسة عن بعض التحديات، مثل الشعور بالتوتر، وقلة الممارسة المنتظمة، وصعوبة إيجاد مواد قراءة مناسبة. وعلى الرغم من هذه العقبات، عبّر الطلبة عن رغبتهم في مواصلة هذه الممارسة بشرط تلقي الدعم من أساتذتهم. وبشكل عام، تسلط هذه الدراسة الضوء على الإمكانيات الواعدة للقراءة الجهرية خلال وقت الفراغ كمنهجية تعليمية متمركزة حول المتعلم تهدف إلى تعزيز الطلاقة الشفوية. وتوصي الدراسة بتبني هذه الممارسة ضمن الاستراتيجيات التربوية لتحسين الثقة بالنفس، والاستقلالية، والكفاءة التواصلية لدى متعلمي اللغة الإنجليزية |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4228 |
Appears in Collections: | Foreign languages |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
exploring learners berceptions about free-time.pdf | 1,91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.