Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3906
Title: التطبيقات الذكية ودورها في تحقيق رضا العملاء في المؤسسة
Other Titles: دراسة حالة: منتسبي الصندوق الوطني للتقاعد وكالة ميلة
Authors: رانية , حموش , شماع ذكرى
Keywords: التطبيقا ت الذكية، رضا العملاء، أبعا د التطبيقا ت الذكية، مؤسسة الصندوق الوطني للتقاعد وكالة ميلة
Smart Applications, Customer Satisfaction, Dimensions of Smart Applications, National Retirement Fund of Mila agency
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: إدارة أعمال
Abstract: هدفت هذه الد را سة إلى البحث عن أثر التطبيقات الذكية في تحقيق رضا العملاء حيث كانت هذه الد را سة على مستوى منتسبي الصندوق الوطني للتقاعد وكالة ميلة، وذلك من خلال التركيز على الخصائص الواجب توفرها في التطبيق الذكي من الأمان والسرية، الاعتمادية، تخفيض التكلفة والوقت، سهولة الاستخدام والتوفر والملموسية. ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار تطبيق تقاعدي للصندوق الوطني للتقاعد نظرا لمكانة الصندوق الوطني للتقاعد وانتشار وكالاته واعتمادها على هذا التطبيق الخدماتي الذكي، وقد تم اعتماد الاستبيان كأداة لجمع البيانا ت، حيث وزعت الاستبانة على عينة عشوائية مقدرة ب 210 منتسب وبعد القيام بعملية تحليل د را سة الحالة وفق المنهج الوصفي التحليلي باستخدام برنامج Spss v 21 ، توصنا إلى أنه توجد علاقة أثر ذات دلالة إحصائية عند a ≤ 0.05 بين استعمال التطبيقات الذكية وتحقيق رضا العملاء، مما يشير إلى وجود علاقة طردية إيجابية بين المتغيرين . كما اوصت الد بضرورة تبسيط التطبيق أكثر فأكثر ليلائم الشريحة الغير مثقفة مثل إستخدام الأوامر الصوتية، وكذا العمل على استخدام التوقيع الإلكتروني من أجل جعل كل الخدمات رقمية لتخفيف عناء التنقل على المتقاعدين كبار السن إلى الوكالة خاصة وأنها محلية متواجدة فقط في عاصمة كل ولاية، مع ضرورة توفير نسخة تتلائم مع نظام التشغيل IOS الخاص بهواتف آبل
Description: This project aimed to study the impact of smart applications on customer satisfaction. This study was carried in the National Retirement Fund of the Mila Agency, while emphasizing the characteristics that must be available in smart applications, such as security, Confidentiality, reliability, reduction of costs and deadlines, ease of use, availability and tangibility.To achieve this objective, a retirement application was chosen for the National Pension Fund due to its status and the diffusion of its agencies and its dependence on this intelligent service application. The questionnaire was adopted as a data collection tool, it was distributed to a random sample estimated at 210 members, and after carrying out the case study analysis process according to the descriptive and analytical method using the Spss v 21 program, we concluded that there is a statistically significant impact relationship at the level. a ≤ 0.05 between the use of smart applications and obtaining customer satisfaction, which indicates the existence of a positive correlation between the two variables.The study also recommended the need to increasingly simplify the application to adapt it with poorly educated people, such as the use of voice commands, as well as.The use of electronic signatures in order to make all services digital and this to reduce the transport of elderly retirees to the agency, especially since it is local and present only in the capital of each wilaya, with the need to provide a version compatible with the iOS operating system.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3906
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.