Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/371
Title: دور الإبداع التكنولوجي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة الصناعية
Other Titles: دراسة ميدانية بمؤسسة IRISولاية - سطيف -
Authors: 
رضوان, لورزازي
Keywords: الإبداع التكنولوجي، إبداع المنتج، إبداع العممية الإنتاجية، الميزة التنافسية
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة دور الإبداع التكنولوجي في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسة اريس من خلال د ارسة العلاقة بين الإبداع التكنولوجي ببعديو (إبداع المنتج، وابداع العممية الإنتاجية) وأبعاد الميزة التنافسية مجتمعة، والمتمثمة في (التكمفة، الجودة، المرونة، والتسميم). لتحقيق ىدف الدراسة اعتمدنا عمى الاستبانة في جمع البيانات، حيث تم توزيع الاستبيان عمى عينة عددىا 36إطارا، وتم تحميل البيانات بالاعتماد عمى معامل الارتباط ونموذج الانحدار البسيط لإبراز العلاقة بين الإبداع التكنولوجي ببعديو (إبداع المنتج، إبداع العممية الإنتاجية) والميزة التنافسية. وقد خمصنا في دراستنا ىذه إلى أن المؤسسة تعمل عمى تطبيق الإبداع في منتجاتيا وعممياتيا لينعكس إيجابا عمى التكمفة، الجودة، المرونة والتسميم. بالإضافة إلى ذلك أظيرت ىذه الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الإبداع التكنولوجي والميزة التنافسية
Description: The study aimed at identifying the role of technological innovation in achieving the competitive advantage for IRIS, through studying the relationship between technological innovation and its dimensions (product innovation, production process innovation) and the dimensions of competitive advantage combined (cost, quality, flexibility, and delivery). To achieve the aim of the study, we relied on the questionnaire to collect the different Data and information. The questionnaire was distributed to a sample of 61 frames, and data were analyzed based on the correlation coefficient and the simple regression model to highlight the relationship between technological innovation and its dimensions (product innovation, production process innovation) and competitive advantage. The study concluded that theIRIS is working to apply innovation in its products and processes to positively reflect the cost, quality, flexibility and delivery. In addition, this study showed a statistically significant relationship between technological innovation and competitive advantage.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/371
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330119811.pdf5,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.