Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/371
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor-
dc.contributor.authorرضوان, لورزازي-
dc.date.accessioned2020-11-18T07:57:05Z-
dc.date.available2020-11-18T07:57:05Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.other330-1198-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/371-
dc.descriptionThe study aimed at identifying the role of technological innovation in achieving the competitive advantage for IRIS, through studying the relationship between technological innovation and its dimensions (product innovation, production process innovation) and the dimensions of competitive advantage combined (cost, quality, flexibility, and delivery). To achieve the aim of the study, we relied on the questionnaire to collect the different Data and information. The questionnaire was distributed to a sample of 61 frames, and data were analyzed based on the correlation coefficient and the simple regression model to highlight the relationship between technological innovation and its dimensions (product innovation, production process innovation) and competitive advantage. The study concluded that theIRIS is working to apply innovation in its products and processes to positively reflect the cost, quality, flexibility and delivery. In addition, this study showed a statistically significant relationship between technological innovation and competitive advantage.en_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى معرفة دور الإبداع التكنولوجي في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسة اريس من خلال د ارسة العلاقة بين الإبداع التكنولوجي ببعديو (إبداع المنتج، وابداع العممية الإنتاجية) وأبعاد الميزة التنافسية مجتمعة، والمتمثمة في (التكمفة، الجودة، المرونة، والتسميم). لتحقيق ىدف الدراسة اعتمدنا عمى الاستبانة في جمع البيانات، حيث تم توزيع الاستبيان عمى عينة عددىا 36إطارا، وتم تحميل البيانات بالاعتماد عمى معامل الارتباط ونموذج الانحدار البسيط لإبراز العلاقة بين الإبداع التكنولوجي ببعديو (إبداع المنتج، إبداع العممية الإنتاجية) والميزة التنافسية. وقد خمصنا في دراستنا ىذه إلى أن المؤسسة تعمل عمى تطبيق الإبداع في منتجاتيا وعممياتيا لينعكس إيجابا عمى التكمفة، الجودة، المرونة والتسميم. بالإضافة إلى ذلك أظيرت ىذه الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الإبداع التكنولوجي والميزة التنافسيةen_US
dc.publisherAbdelhafid Boussouf University centre- Milaen_US
dc.subjectالإبداع التكنولوجي، إبداع المنتج، إبداع العممية الإنتاجية، الميزة التنافسيةen_US
dc.titleدور الإبداع التكنولوجي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة الصناعيةen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بمؤسسة IRISولاية - سطيف -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330119811.pdf5,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.