Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3700
Title: -أثر استراتيجيّة التّشجير في تعليميّة الظواهر الصّرفيّة للسّنة الخامسة ابتدائيّ -نموذجا
Authors: سمية , حمايد , تنيبر حياة
Keywords: استرا تيجية، التشجير، الظواهر الصرفية، مخططات
strategy, tree-structuring, morphological phenomena, diagrams.
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: لسانيات تطبيقيّة
Abstract: يتمثل لب هذا البحث في مدى فاعلية استرا تيجية التشجير و أهميتها بالنسبة للمتعلمين وتلاميذ السنة الخامسة ابتدائي على وجه الخصوص، كونهم في مرحلة تقييم و انتقال إلى مرحلة أخرى، حيث عملنا على تقديم منهجية جديدة في معالجة الظواهر الصرفية الواردة في الكتاب، ذلك في صورة أشكال و مخططات و رموز تقتصر الجهد والوقت على المتعلم مع بقاء القيمة العلمية بل تثمينها و تيسيرها، حيث لا يمل المتعلم في هذه المرحلة من د را سة مادة علمية جوها متتع من خلال الملاحظة و الفهم والترسيخ، ليس بالحفظ و التكرا ر الذي يمل منه المتعلم غالبا و كل هذا يوحي بوجود علاقة تربط علم اللغة بالرياضيات
Description: The core of this research lies in the effectiveness of the tree-structuring strategy and its importance for learners, specifically fifth-grade elementary students, as they are at a stage of assessment and transition to another phase. We have worked on presenting a new methodology for addressing morphological phenomena found in the textbook, using forms, diagrams, and symbols that save effort and time for the learner while maintaining and even enhancing the scientific value and facilitating comprehension. This approach ensures that the learner in this stage enjoys studying a scientific subject through observation, understanding, and reinforcement, rather than rote memorization and repetition, which often bore the learner. All of this suggests a connection between linguistics and mathematics.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3700
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.