Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3464
Title: مساهمة إدارة علاقات الزبائن في تحسين أداء التسويق الإلكتروني
Other Titles: -د را سة حالة: مؤسسة اتصالات الجزا ئر-ميلة
Authors: إيهاب , بن زيان , بوحبل محمد لمين
Keywords: إدارة علاقات الزبائن، التسويق الالكتروني، تطوير علاقات الزبائن، الإدارة التفاعلية، جودة الخدمات، رضا الزبون، ولاء الزبون، مؤسسة اتصالات الجزا ئر.
Customer Relationship Management, E-Marketing, customer relationship development, service quality, customer satisfavtion, customer loyalty Algeria Telecom Corporation-Mila
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تسويق الخدمات
Abstract: هدفت هذه الد را سة إلى إبرا ز دور إدارة علاقات الزبائن في تحسن أداء التسويق الإلكتروني ومن أجل تحقيق ذلك تم اعتماد أبعاد إدارة علاقات الزبائن )تطوير علاقات الزبائن، الإدارة التفاعلية، جودة الخدمات، رضا الزبون، ولاء الزبون( في تحسين أداء التسويق الإلكتروني. وقد ثبتت الد را سة المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت أداة الاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات لعينة عشوائية من عملاء مؤسسة اتصالات الجزا ئر بولاية ميلة، وقدرت ب 95 مفردة. بغرض اختبار الفرضيات، تم تحليل .SPSS الاستبيان باستخدام وقد توصلت الد را سة لمجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر إيجابي لأبعاد إدارة علاقات الزبائن )تطوير علاقات الزبائن، الإدارة التفاعلية، جودة الخدمات، رضا الزبون، ولاء الزبون( في تحسين أداء التسويق الإلكتروني.وجود علاقة ارتباطية بين إدارة علاقات الزبائن كمتغير مستقل والتسويق الإلكتروني كمتغير تابع
Description: This study aimed to highlight the role of Customer Relationship Management (CRM) in improving the performance of electronic marketing. And in order to achieve this, the dimenions customer relationship anagment (customer relationship development, service quality, customer satisfavtion, customer loyalty) were adopted in improving the performance of e-marketing. The study established the descripitive analytical method and user the questionnaire as a basic tool for collecting data for a random sample of algeria telecom customers in the state of mile. It was estimated at 95 individuals for the purpose of testing hypotheses, The questionnaire was analyzed using SPSS. The study reached a set of resuts, the most important of wish are: There is a positive impact of the dimensions of customer relationship managment (customer relationship development, service quality, customer satisfavtion, customer loyalty) were adopted in improving the performance of e-marketing. There is a correlation between customer relationship managment as an independent variable and electronic marketing as a dependent variable.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3464
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.