Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3359
Title: دور أبعاد السؤولية الإجتماعية في تحسين الميزة التنافسية
Other Titles: دراسة حالة عينة من الؤسسات الإقتصادية بالشرق الجزائري
Authors: محمد أمين, بودماغ
Keywords: social responsibility, economic responsibility, legal responsibility, moral responsibility, charitable responsibility, competitive advantage, economic institution
المسؤولية الإجتماعية , المسؤولية الإقتصادية , المسؤولية القانونية , المسؤولية الأخلاقية , المسؤولية الخيرية , الميزة التنافسية , المؤسسة الإقتصادية
Issue Date: May-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تسيير الموارد البشرية
Abstract: This study aimed to identify the reality of adopting social responsibility in its four dimensions )economic responsibility, legal responsibility, moral responsibility, and charitable responsibility( and its role in improving competitive advantage in its dimensions )lower cost, responsiveness, quality, creativity, reputation( in economic institutions in eastern Algeria. In order to achieve the purposes of the study, the descriptive analytical method and the questionnaire were used as a tool to collect data from )426( employees working in )35( institutions active in )07( states in eastern Algeria )Mila, Jijel, Setif, Bejaia, Annaba, Bordj Bou Arreridj, Constantine(. . Through this study, the researcher concluded that the level of adoption of social responsibility by the economic institutions under study is high, and that the level of competitive advantage in these institutions is moderate. The results also showed that there is an effect of adopting the dimensions of social responsibility in improving the competitive advantage in the economic institutions under study, so that this effect is explained by each of the dimensions )legal responsibility, moral responsibility, and charitable responsibility(, while the economic responsibility dimension has no effect in improving the competitive advantage. for these institutions. The study presented a set of recommendations and suggestions, the most important of which is the need to increase interest by Algerian economic institutions in practicing social responsibility as a source of competitive advantage, and working to establish an independent department in the institution specifically for managing social responsibility activities.
Description: هدفت هذه الد را سة إلى التعرف على واقع تبني المسؤولية الجتماعية بأبعادها الأربعة المسؤولية القتصادية، المسؤولية القانونية، المسؤولية الخلقية، المسؤولية الخيرية( ودورها في تحسين الميزة التنافسية بأبعادها )التكلفة القل، الستجابة، الجودة، البداع، السمعة( في المؤسسات القتصادية بالشرق الج ا زئري.ومن أجل تحقيق أغرا ض الد را سة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، والستبانة كأداة لجمع البيانات من ) 426 ( إطار يعملون في ) 35 ( مؤسسة تنشط في ) 07 ( وليات بالشرق الج ا زئري )ميلة، جيجل، سطيف، بجاية، عنابة، برج بوعريريج، قسنطينة(. توصل الطالب من خلل هذه الد ا رسة إلى أن مستوى تبني المؤسسات القتصادية محل الد را سة للمسؤولية الجتماعية عالي، وأن مستوى توافر الميزة التنافسية بهذه المؤسسات متوسط. كما أظهرت النتائج وجود أثر لتبني أبعاد المسؤولية الجتماعية في تحسين الميزة التنافسية في المؤسسات القتصادية محل الد ا رسة، بحيث يفسر هذا الثر كل من بعد )المسؤولية القانونية، المسؤولية الخلقية، والمسؤولية الخيرية(، في حين أن بعد المسؤولية القتصادية ليس له أثر في تحسين الميزة التنافسية لهذه المؤسسات. قدمت الد را سة مجموعة من التوصيات والإقترا حات أهمها ضرورة زيادة الإهتمام من طرف المؤسسات القتصادية الجزا ئرية بممارسة المسؤولية الإجتماعية كمصدر من مصادر الميزة التنافسية، والعمل على إنشاء إدارة مستقلة في المؤسسة خاصة بإدارة أنشطة المسؤولية الجتماعية
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3359
Appears in Collections:Economic science



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.