Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2851
Title: الشمول المالي ودوره في تعزيز الميزة التنافسية في البنوك التجارية
Other Titles: دراسة حالة بنك الفلاحة و التنمية الريفية مجمع الاستغلال ميلة
Authors: زين الدين , بن مخلوف , بن لشهب عبد الهادي
Keywords: الشمول المالي، الميزة التنافسية، الخدمات المصرفية، البنوك التجارية
Access to financial services, uses of financial services, quality of financial services .Creativity, excellence, Diversity of financial services, cost, quality
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إقتصاد نقدي وبنكي "
Abstract: تهدف الد را سة إلى الكشف عن دور الشمول المالي في تحقيق الميزة التنافسية لبنك الفلاحة والتنمية الريفية )مجمع الاستغلال ميلة(، و لبلوغ هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج الوصفي و التحليلي و الاستبانة التي تم توزيعها على عينة من زبائن وكالات بنك الفلاحة و التنمية الريفية بدر –ميلة-بلغ عددها 75 استبانة قابلة للتحليل، حيث تمت معالجة البيانات من خلال برنامج ) SPSSv 21 ( ثم اختبار الفرضيات. وقد خلصت الد را سة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى ) ≥α 0.7 .( للشمول المالي ومختلف ابعاده الاربعة )الوصول، الاستخدام، الجودة، التنوع( على الميزة التنافسية في بنك الفلاحة والتنمية الريفية )مجمع الاستغلال ميلة(. في الاخير اوصت الد را سة، بضرورة اهتمام البنك بعرض الخدمات المصرفية التي تتلاءم مع قيم المجتمع الجزا ئ ري والواقع الإجتماعي والإقتصادي لهم، والتي من شأنها تحسين تنافسية البنك واستقطاب عدد اكبر من الزبائن
Description: The study aims to reveal the role of financial inclusion in achieving the competitive advantage of the Bank of Agriculture and Rural Development (the Exploitation Complex Mila), and to achieve this goal, the descriptive and analytical approach was relied on and the questionnaire distributed to a sample of clients of the agencies of the Bank of Agriculture and Rural Development Badr - Mila - there were 57 questionnaires that could be analyzed, where the data were processed through the program (SPSSv 21) and then the hypotheses were tested0 The study concluded that there is a statistically significant effect at the level (α ≤ 0.05) of financial inclusion and its various four dimensions (access, use, quality, diversity) on the competitive advantage in the Bank of Agriculture and Rural Development (Milah Exploitation Complex0) Finally, the study recommended that the bank should be interested in offering banking services that are compatible with the values of Algerian society and their social and economic reality, which would improve the bank's competitiveness and attract a larger number of customers.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2851
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.