Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/234
Title: حماية المستهلك-فلسفتها وآليا في إطار الفكر الاقتصادي الإسلامي
Authors: عزالدين, دراعو, مرادسي, بوطبة أحمد رشاد, صبرينة
Keywords: المستهلك، حماية المستهلك، الحسبة، الرقابة الذاتية، الفقه الإسلامي
Consumer, Consumer Protection, Hesba, Self-Control, Islamic Jurisprudence
Issue Date: 23-Apr-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Series/Report no.: 03;
Abstract: حماية المستهلك هي عبارة عن خدمة توفرها الحكومة أو ا تمع المدني من أجل حماية مصالح المستهلكين، ولقد ظهرت في السنوات الأخيرة كقضية هامة من قضا المسؤولية الاجتماعية، إلا إĔا لم تكن معروفة منذ أمد قريب، حيث أ ا كانت في بداية الأمر حماية علاجية وليست وقائية، لأنه كان ينظر للمستهلك نظرة اقتصادية بحتة، ولقد أصبحت حماية المستهلك تعرف ا فلسفة تتبناها مجموعة من المؤسسات داخل الدولة، من أجل حفظ الحقوق وضمان حصول المستهلك عليها، لأنه يعاني من إنتهاك لحقوقه المشروعة من قبل التجار والمنظمات التي غالبا ما تتصارع فيما بينها من أجل تحقيق الأرʪح. وēدف هذه الورقة البحثية لتوضيح المقصود بمفهوم الاستهلاك من منظور الاقتصاد الإسلامي، ثم سنوضح كيف عالج الشارع هذه المشكلة من الناحية الفقهية من خلال عرض القواعد الفقهية التي تقرر حماية المستهلك، ثم سنقوم بتوضيح دور الرقابة كأسلوب من أساليب حماية المستهلك وطريقة الإسلام في علاج هذه المشكلة وذلك من خلال ذكر طريقة حماية المسترسل من الغبن ومن خلال التطرق لكل من الرقابة الذاتية ونظام الحسبة في إطار الشريعة الإسلامية. ولقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وذلك للإلمام بمختلف المفاهيم النظرية التي تضمنتها الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن الاسلام لم يكتفي بحماية المستهلك فقط بل تجاوز ذلك ووفر الحماية للمسترسل، كما أن الحسبة دف إلى التأكد من مدى التزام التجار حكام الشريعة الإسلامية
Description: Consumer protection is a service provided by the government or civil society to protect the interests of consumers, and has emerged in recent years as an important issue of social responsibility, but it has not been known for a long time since it was initially a therapeutic protection and not a preventive, because it Consumer protection has been defined as a philosophy espoused by a group of institutions within the state to preserve rights and ensure consumer access to them because they suffer from the violation of their legitimate rights by traders and organizations that often struggle for profits. This paper aims at clarifying the concept of consumption from the perspective of the Islamic economy. Then we will explain how the street tackled this problem from a jurisprudential point of view by presenting the jurisprudential rules that determine consumer protection. Then we will clarify the role of censorship as a method of consumer protection and the way of Islam in dealing with this problem. Through mentioning the method of protecting the beggar from injustice and through addressing both self-censorship and the system of calculation within the framework of Islamic law. The analytical descriptive approach was used to familiarize themselves with the various theoretical concepts that were included in the study. The study concluded that Islam not only protected the consumer, but also exceeded and protected the sender
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/234
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
91.pdf819,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.