Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2267
Title: مساهمة التكوين في تحسينالأداء الوظيفي للأساتذة الجدد
Other Titles: دراسة حالة المزكز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف –ميلة-
Authors: نرجس , محاط , بن زهرة ميسون
Keywords: التكوين، الأداء الوظيفي، الأساتذة الجدد، الأداء البيداغوجي
training, the functional performance, new professors, the functional pedagogical.
Issue Date: Jun-2022
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: هدفت هذه الد را سة إلى معرفة مدى مساهمة التكوين في تحسين الأداء الوظيفي للأساتذة الجدد بالمركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف –ميلة-، ولتحقيق أهداف الد راسة استخدم الطالبتين المنهج الوصفي التحليلي، واعتمدت الد را سة التطبيقية على الإستبيان كأداة لجمع البيانات، والذي طبق على عينة عشوائية من مجتمع الد را سة وقدرت ب 05 أستاذ، ولمعالجة البيانات تم إستخدام برنامج SPSS نسخة 25 ، خلصت الد را سة على وجود علاقة طردية بين التكوين والأداء الوظيفي، كما يتأثر الأداء الوظيفي للأساتذة الجدد محل الد راسة بالمتغيرا ت المستقلة المتمثلة في: تصميم البرامج التكوينية، المكون، تقييم العملية التكوينية
Description: This study aimed to indentify the contribution of training to improving the functional performance of new rofessors of the university center Abdlhafid Boussouf-Mila-, In order to achieve the objectives of the study, the two students use the analytical descriptive approach, In the practical part, we relied on the questionnaire as a research tool for data collection, which was applied on a random sample of 50 new university professors, this data was analysed by using the SPSS version 25, the study was concluded that thereis a positive effect between training and the functional performance, Improved the functional performance of new university professorsunder is influenced by the independent variables of Designing training programs,The trainer (the component), Evaluation of training process
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2267
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.