Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2201
Title: | أثر وظائف إدارة الموارد البشرية على المسار المهني للموظفين في قطاع التربية |
Other Titles: | دراسة حالة مديرية التربية -ميلة |
Authors: | أمينة , العايب , بن سي مسعود صونية |
Keywords: | المورد البشري، إدارة الموارد البشرية، المسار المهني human resource, human resourcr management, career path |
Issue Date: | Jun-2022 |
Publisher: | university center of abdalhafid boussouf - MILA |
Citation: | تخصص " إدارة أعمال " |
Abstract: | هدفت هذه الد را سة إلى التعرف على اثر وظائف إدارة الموارد البشرية على المسار المهني في قطاع التربية في مديرية التربية لولاية ميلة، و من أجل تحقيق ذلك تم بناء وتطوير استبيان وزع على أفرا د عين الد را سة البالغ عددهم ) 50 ( عاملا، توصلت الد را سة إلى النتائج التالية: إن تصو را ت المبحوثين عن المسار المهني كانت إيجابية وبدرجة مرتفعة، عن أبعاد المتغير المستقل المتمثلة في الحصول على العاملين، و التدريب و التنمية، و التحفيز، الاحتفاظ بالعاملين وصيانتهم، وهذا ما يؤكد أن هذه الأبعاد لها دلالة إحصائية على المسار المهني، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصو را ت المبحوثين للمسار المهني تعود للتغيرا ت الشخصية )الجنس، السن، الحالة الاجتماعية، المستوى التعليمي، سنوات العمل، ال ا رتب(، وقد توصلت الد را سة إلى مجموعة من التوصيات من أهمها: تساهم إدارة الموارد البشرية بمختلف وظائفها وعملياتها في تفعيل عملية تسيير المسار المهني من خلال الربط بين المدخل الفردي والمدخل التنظيمي وتحقيق التكامل بين أهداف الفرد والمنظمة وهنا تظهر ضرورة جعل هذه العملية مسؤولية مشتركة بين الموظف و إدارة الموارد لبشرية. |
Description: | This study aimed to identhfy the impact of human resources managment functios on the professional path in the education sector in the directorate of education of the stste of mila, the following : the spondents’perception of the professional path were positive and to a high degree ,about the dimensions of the independent variable represented in obtaining workers, kraining and development, motivation, retaining and maintaining workers and this confirms that these dimensions have a statistical significance on the professional path, and that there are no differences statistically significant in respondents’ perceptions of the professional path due to personal changes ( gender, age, marital status, educational level, years of work, salary).The professional approach through linking the individual approach and the organizational approach and the achieving integration between the goals of the individual and the organization, and here appears the need to make this process a joint responsibility between the emphoyee and the human resources department |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2201 |
Appears in Collections: | Business and management economics |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
أثر وظائف إدارة الموارد البشرية على المسار المهني للموظفين في قطاع التربية.pdf | 3,48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.