Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2201
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأمينة , العايب , بن سي مسعود صونية-
dc.date.accessioned2022-12-28T11:22:15Z-
dc.date.available2022-12-28T11:22:15Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.citationتخصص " إدارة أعمال "en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2201-
dc.descriptionThis study aimed to identhfy the impact of human resources managment functios on the professional path in the education sector in the directorate of education of the stste of mila, the following : the spondents’perception of the professional path were positive and to a high degree ,about the dimensions of the independent variable represented in obtaining workers, kraining and development, motivation, retaining and maintaining workers and this confirms that these dimensions have a statistical significance on the professional path, and that there are no differences statistically significant in respondents’ perceptions of the professional path due to personal changes ( gender, age, marital status, educational level, years of work, salary).The professional approach through linking the individual approach and the organizational approach and the achieving integration between the goals of the individual and the organization, and here appears the need to make this process a joint responsibility between the emphoyee and the human resources departmenten_US
dc.description.abstractهدفت هذه الد را سة إلى التعرف على اثر وظائف إدارة الموارد البشرية على المسار المهني في قطاع التربية في مديرية التربية لولاية ميلة، و من أجل تحقيق ذلك تم بناء وتطوير استبيان وزع على أفرا د عين الد را سة البالغ عددهم ) 50 ( عاملا، توصلت الد را سة إلى النتائج التالية: إن تصو را ت المبحوثين عن المسار المهني كانت إيجابية وبدرجة مرتفعة، عن أبعاد المتغير المستقل المتمثلة في الحصول على العاملين، و التدريب و التنمية، و التحفيز، الاحتفاظ بالعاملين وصيانتهم، وهذا ما يؤكد أن هذه الأبعاد لها دلالة إحصائية على المسار المهني، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصو را ت المبحوثين للمسار المهني تعود للتغيرا ت الشخصية )الجنس، السن، الحالة الاجتماعية، المستوى التعليمي، سنوات العمل، ال ا رتب(، وقد توصلت الد را سة إلى مجموعة من التوصيات من أهمها: تساهم إدارة الموارد البشرية بمختلف وظائفها وعملياتها في تفعيل عملية تسيير المسار المهني من خلال الربط بين المدخل الفردي والمدخل التنظيمي وتحقيق التكامل بين أهداف الفرد والمنظمة وهنا تظهر ضرورة جعل هذه العملية مسؤولية مشتركة بين الموظف و إدارة الموارد لبشرية.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectالمورد البشري، إدارة الموارد البشرية، المسار المهنيen_US
dc.subjecthuman resource, human resourcr management, career pathen_US
dc.titleأثر وظائف إدارة الموارد البشرية على المسار المهني للموظفين في قطاع التربيةen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة مديرية التربية -ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.