Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/205
Title: واقع المستهلك الجزائري في ظل استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال
Other Titles: مقومات وواقع القطاع، ودوره في حماية المستهلك
Authors: شمس الدين, التيجاني, عمامرة محمد يوسف
Keywords: تكنولوجيا معلومات واتصال، حماية مستهلك الكتروني، اقتصاد رقمي، الجزائر.
Information and Communication Technology, Electronic protection of consumer, Digital economy, Algeria.
Issue Date: 23-Apr-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Series/Report no.: 03;
Abstract: يعتبر المستهلك عنصرا هاما وفعالا في حركية الدورة الاقتصادية، ولقد أدى مستوى التطور في آليات وأدوات تكنولوجيا لمبا المعلومات والاتصال ʪلضرورة إلى تحّول نمط وطبيعة الاستهلاك من التقليدي ا شر إلى التعامل عن بعد )الإلكتروني(. ومن هذا المنطلق Ϧتي هذه الورقة البحثية بغرض التعّرض إلى أحد الجوانب المتعلقة بموضوع المستهلك الجزائري وأساليب حمايته في ظل تطور توجهاته وسلوكياته نحو التسوق والاستهلاك عن طريق الأسواق والمتاجر الإلكترونية . ʪلتالي، ēدف هذه الورقة إلى معالجة مشكلة حماية المستهلك الالكتروني الجزائري في ظل استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تسوية عملياته المالية والتجارية الالكترونية المختلفة. وʪستخدام أسلوب التحليل والنقاش واعتمادا على القوانين والنصوص التشريعية، وكذا بعض الإحصائيات والأرقام المرتبطة بقطاع تكنولوجيا المعلومات والاتصال، فقد تو ّصلت الدراسة إلى بعض الاستنتاجات مفادها وجود فراغ قانوني جزئي يضبط ويضمن حقوق المستهلك الالكتروني الجزائري، مع وجود ضعف في مستوى وعي وثقافة هذا الأخير اتجاه استخدام الأدوات التكنولوجية في العمليات التجارية والمالية
Description: The consumer is considered as an important and effective component in the economic cycle dynamics. The level of sophistication in ICT mechanisms and tools has necessarily transformed the pattern and nature of consumption from traditional way to the online one. In this sense, this research paper is intended to address one of the aspect of the Algerian consumer's issues and their ways and means of protecting it in the light of the evolution of its attitudes and behaviour towards shopping and consumption through markets and electronic shops. Therefore, this paper aims to address the problem of Algerian e-consumer protection in the context of the use of ICT’s in the settlement of its various financial and electronic business processes. Using the method of analysis and discussion and based on the different laws and legislative texts, as well as some statistics and figures attendant to the information and communication technology sector, our study found some conclusions to the effect that there is a partial legal emptiness that adjusts and guarantees the rights of the Algerian consumer, through a weakness in the level of awareness and culture of this latter towards the use of technological tools in commercial and financial operations.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/205
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
150.pdf1,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.