Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1879
Title: التوجه نحو الفنادق الخضراء آلية لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة
Other Titles: تخصص " تسويق الخدمات "
Authors: سناء, حموش
Keywords: الفنادق الخضراء، الممارسات الخضراء، الميزة التنافسية المستدامة، ابعاد الميزة التنافسية المستدام ة.
green hotels, green practices, sustainable competitive advantage dimensions.
Issue Date: Jun-2022
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Abstract: هدفت الدراسة الى ابراز اهمية تطبيق الممارسات البيئية الخضراء في فندق البساط الأحمر، و تحديد اثر تطبيقها على ابعاد الميز ة التنافسية المستدامة ) قيادة التكلفة، الجودة، الابداع، التركي ز، البيئة ( . ومن اجل تحقيق هذه الاهداف قمنا بدراسة ميدانية تم خلالها توزيع 32 استبانة موجهة لموظفي فندق البساط الأحمرو قد تم تحليل معطيات الدراسة باستخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعي ة (SPSS 21) بمجم وعة من الاساليب الاحصائية كمعامل الارتباط بيرسون، المتوسطات الحسابية ونموذج الانحدارالبسي ط . وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها : _ هناك موافقة متوسطة لموظفي فندق البساط الاحمر على انتهاج الفندق لسياسات الانشطة الخضراء اثناء تقديم خدماته بمتوسط حسابي بلغ 2,80 ؛ _ وجود اثر ذو دلالة احصائية للممارسات الخضراء على الميزة التنافسية المستدامة تؤكد وجود علاقة ارتباط ايجابية قوية بين المتغيرين بلغت 61,6% ؛ وقد اوصت الدراسة بضرورة الاعتماد على المعايير البيئية في تحقيق ميزة تنافسية مستدامة للنهوض بالقطاع السياحي عامة والفندقي خاص ة
Description: There is an average approval for the staff of the Red Summary : The objective of the study was to highlight the importance of applying green environmental practices in the Red Carpet Hotel, and to determine the impact of their application on the dimensions of sustainable competitive advantage (driving cost, quality, innovation, concentration, environment). In order to achieve these goals, we conducted a field study in which 32 targeted questionnaires were distributed to the staff of the Red Carpet Hotel. The study data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 21) program with a set of statistical techniques such as the Pearson correlation coefficient, arithmetic averages and the simple regression model. The study yielded a number of results, the most important of which are : - There is an average approval for the staff of the Red Carpet Hotel to follow the green activities policies of the hotel while offering its services, with an average calculation of 2.80 ; _ a statistically significant impact of green practices on sustainable competitive advantage confirms a strong positive correlation between the two variables of 61.6% . The study recommended the necessity of relying on environmental standards to achieve a sustainable competitive advantage to advance the tourism sector in general and the hotel sector in particular .
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1879
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.