Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1876
Title: أثر الخداع التسويقي على قرار الشراء "حالة مستحضرات التجميل
Other Titles: تخصص"تسويق الخدمات "
Authors: خديجة, بوصوف
Keywords: مستهلل قرارات شرائية خداع تسويقي مستحضرا رت التجميل
Consumer, Purchase decisions, Marketing deception, Cosmetics
Issue Date: Jun-2022
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Abstract: يعد الخداع التسويقي واحد من بين الممارسات التسويقية الأخخأقية التي للجإ يليها المسو من خ ل زيادة مبيعاته و تحقيق خرباح هائلة دون م ا رعاة المستهلل الذت يعتبر محور العملية التسويقية وعليه هدف هذل الد ا رسة يلل تسليا الاو علل الممارسات التسويقية الخادعة ومعرفة خ رها علل الق ا ر ا رت الئ ا رئية للمستهلل من خأل د ا رسة عينة مكو ة من 110 من مستهل ي ولاية ميلة لمستحا ا رت التجميل و تمَّ الاعتماد في معالجتها علل المنهص الوصفي التحليلي و ااستخدام بر امجي SPSS )النسخة 26.0 ) و 2007EXCEL و قد خلص الد ا رسة امجموعة من النتائص خهمها : و ود خ ر إو دلالة يحصائية لممارسات الخداع التسويقي في مستحا ا رت التجميل علل الق ا ر ا رت الئ ا رئية لمستهل ي ولاية ميلة وكذا محدودية الاقافة الاستهأدية عند خف ا رد العينة و خاصة ما لتعلق احقوقهم . وبنا ع علل إلل تم اقت ا رح ملة من التوصيات منها : ضرورة تحلي المستهلل باقافة استهأدية في مجال مستحا ا رت التجميل و التإدد من البيا ات الواردة علل المنتجات كما يجب عليه التبليغ في حالة تعرضه للخداع وعدم التضاضي عن مال هذل الممارسات .
Description: Marketing deception is one of the unethical business practices used the marketer to increase sales and make considerable profits without considering the consumer, who is the center of the marketing operation. Therefore, our study aimed to shed light on deceptive marketing practices and measure their effect on the consumer and his purchasing decisions by studying a sample of 110 consumers for cosmetics in wilaya of Mila, adopting the descriptive-analytical approach and using SPSS)version 26.0) and EXCEL. The study’s most important findings are the existence of a significant impact of deceptive marketing practices, in cosmetics’, on consumers’ purchasing decisions in the wilaya of Mila, Finally, we came to an important conclusion that illustrates a limited consumer culture recommendation: the necessity for consumers’ to acquire a culture of consumption, checking the information contained in the product, and the obligation to report the slightest deception not to ignore this kind of practices.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1876
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر الخداع التسويقي على قرار الشراء.pdf2,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.