Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1876
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخديجة, بوصوف-
dc.date.accessioned2022-10-10T10:43:14Z-
dc.date.available2022-10-10T10:43:14Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1876-
dc.descriptionMarketing deception is one of the unethical business practices used the marketer to increase sales and make considerable profits without considering the consumer, who is the center of the marketing operation. Therefore, our study aimed to shed light on deceptive marketing practices and measure their effect on the consumer and his purchasing decisions by studying a sample of 110 consumers for cosmetics in wilaya of Mila, adopting the descriptive-analytical approach and using SPSS)version 26.0) and EXCEL. The study’s most important findings are the existence of a significant impact of deceptive marketing practices, in cosmetics’, on consumers’ purchasing decisions in the wilaya of Mila, Finally, we came to an important conclusion that illustrates a limited consumer culture recommendation: the necessity for consumers’ to acquire a culture of consumption, checking the information contained in the product, and the obligation to report the slightest deception not to ignore this kind of practices.en_US
dc.description.abstractيعد الخداع التسويقي واحد من بين الممارسات التسويقية الأخخأقية التي للجإ يليها المسو من خ ل زيادة مبيعاته و تحقيق خرباح هائلة دون م ا رعاة المستهلل الذت يعتبر محور العملية التسويقية وعليه هدف هذل الد ا رسة يلل تسليا الاو علل الممارسات التسويقية الخادعة ومعرفة خ رها علل الق ا ر ا رت الئ ا رئية للمستهلل من خأل د ا رسة عينة مكو ة من 110 من مستهل ي ولاية ميلة لمستحا ا رت التجميل و تمَّ الاعتماد في معالجتها علل المنهص الوصفي التحليلي و ااستخدام بر امجي SPSS )النسخة 26.0 ) و 2007EXCEL و قد خلص الد ا رسة امجموعة من النتائص خهمها : و ود خ ر إو دلالة يحصائية لممارسات الخداع التسويقي في مستحا ا رت التجميل علل الق ا ر ا رت الئ ا رئية لمستهل ي ولاية ميلة وكذا محدودية الاقافة الاستهأدية عند خف ا رد العينة و خاصة ما لتعلق احقوقهم . وبنا ع علل إلل تم اقت ا رح ملة من التوصيات منها : ضرورة تحلي المستهلل باقافة استهأدية في مجال مستحا ا رت التجميل و التإدد من البيا ات الواردة علل المنتجات كما يجب عليه التبليغ في حالة تعرضه للخداع وعدم التضاضي عن مال هذل الممارسات .en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectمستهلل قرارات شرائية خداع تسويقي مستحضرا رت التجميلen_US
dc.subjectConsumer, Purchase decisions, Marketing deception, Cosmeticsen_US
dc.titleأثر الخداع التسويقي على قرار الشراء "حالة مستحضرات التجميلen_US
dc.title.alternativeتخصص"تسويق الخدمات "en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر الخداع التسويقي على قرار الشراء.pdf2,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.