Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1603
Title: دورالتعبير الكتابي في تنمية القدرات الذهنية لدى متعلمي المراحل الابتدائية
Other Titles: السنة الرابعة ابتدائي أنموذجا
Authors: إكرام, كورتلي, دراج سمية
Keywords: الأنشطة التعليمية، المهارات اللغوية، التعبير، التعبير الكتابي، التدريس، القدرات الذهنية
Mental abilities, teaching, written expression, dialogue abd discussion method, language skills
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص: لسانيات تطبيقية
Abstract: يعّد التعبير الكتابي من أهم النشاطات التعليمية للمتعلمين، فهو يعمل على مساعدتهم في اكتساب العديد من المهارات المتمثلة في: الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة وهذه الأخيرة تؤدي بدورها إلى تنمية قدراته الذهنية من خلال قيامه بعمليات التحليل والتعليل والشرح والتفسير. كما يعد التعبير الكتابي نشاطا ضروريا لا يمكن التخلي عنه، وللحاجة الماسة إليه في مجالات الحياة ككل، فالهدف من وراء تعلم هذا النوع من التعبير هو تمكن المتعلم من تجسيد أفكاره وبناء جمل وعبارات بشكل سليم. يعتمد التعبير الكتابي في تعليمه للمراحل الابتدائية على طرق وأساليب تقليدية والتي انعكست بالسلب على الميدان التعليمي من خلال ضعف مقومات العملية التعليمية التعلمية
Description: Written expression is considered one of the most important learning activities. it provides a wide range of shills such as the dichotomies of listening and speaking, reading and writing which develops the learner s mental faculties of reasoning, analgsing and explaining. Furthermore, this activity is crutially necessary and not to be slightly regarded in the sense that is needed almost in all aspects of life the learner is to be able to express his her own thoughts and constrict them adequately. However , written expression is dependant on classical methods through the elementary stages of schooling which has reflected the educational system and wea kened the teaching learning infrastructures
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1603
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.