Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1159
Title: بنية اللّغة الشّعرية في قصيدة " مَا بَيْنَ مُعْتَرَكِ الأحَْدَاقِ والمُهَجِ " ل "ابن الفارض
Other Titles: مذكرة مقدمة لنیل شهادة الماستر في اللغة والأدب العربي تخصص:أدب عربي قدیم
Authors: رايان, بريكة
Keywords: الشّعر الصّوفي، الحبّ الإليي، التخ مي والتجمّي، التّوازي، التّنزيو، جماليّة المحايثة، جماليّة السّمب، فاعمية القمّة، التّصوير التّجزيئي.
Sufi poetry, divine love, self-purification and self-disclosure, parallelism, exaltation, beauty of immanence, beauty of abstraction, effectiveness of lackness, segmental imagery.
Issue Date: 2021
Publisher: University Center Of Abdelhafid Bousouf Mila
Abstract: تجاوز الشّعر الصوفيّ البنية المغويّة لمقصيدة العربيّة بأساليب فنيّة خاصّة، حيث انطمق الشاعر من قناعة مفادىا أن المعاني الخاصّة تقتضي قالبا لغويا خاصّا أيضا، لتكون المّغة أكثر جمالا وتساميا في التعبير عن المعنى المقصود. يكاشفنا تحميل ىذه القصيدة بما يمكن لمّغة تحقيقو من شعرية طافحة استطاعت تَمَثُّلَ الفكر الكامن و ا رءىا، لتجسّد تصو ا رت الصّوفية عن الحبّ الإليي، وعن التخمّي والتجمّي باعتبارىما ثنائيّة ضديّة، فكلّ منيا يقتضي الآخر من أجل تحقيق الغاية المنشودة؛ معتمدا في ذلك عمى الكثير من الآليّات التي مكّنتو من مقابمة مجموع الخصائص الشعرية في التّعبير عن التجربة المتعالية شعوريا، موظّفا كلا من التّك ا رر والتّوازي كظاىرتين موسيقيتين، بالإضافة إلى مختمف الانزياحات التركيبيّة في الجمل الاسميّة والفعميّة، ومستندا عمى النّفي كجماليّة لمسّمب المكرّس لمتّنزيو. أمّا التّصوير الشّعري فقد فَرَضَت فيو التصوّ ا رت الفكريّة الصوفيّة قمّة التشبيو والاستعارة لتكون ىذه القمّة فعّالة معنو يا، والتركيز عمى الكناية التي اعتنى بيا النص لتبرز جمالية المحايثة، والتناص الديني الذي عكس فكر الشاعر في تعبيره عن حبو لمحبوبو، وقد فعّل الشاعر إيمانو بضرورة التخمّي لأجل التجمّي في قصيدتو، في صور تجزيئيّة أبرزت الرضا والاستم ا رريّة لأجل نيل الرّضا العموي.
Description: Sufi poetry's structuralism has transcended that the of Arabic one with its special artistic styles. From the poet's perspective, special meanings demand special linguistic forms too so that the language becomes more beautiful and elevated in expressing a given meaning. The analysis of this poem reveals the overflowing poetry that language can achieve and visualize the idea behind it to embody the sufi perceptions of divine love. In addition to the dichotomy of self-purification and self-disclosure since each one of them requires the other to reach the desired purpose. For this aim, the poet has used many techniques that allowed him to gather a group of poetic features to convey the emotionally elevated experience. These include repetition and parallelism as two musical phenomena, structrual shifts in both noun and verb phrases and also the negative form to refer to the aesthetic abstraction that is dedicated for exaltation. However, concerning poetic imagery, the sufi perceptions has imposed lackness of similes and metaphors that has been effective in terms of meaning. On the other hand, the text has richness of metonymy which emphasized the beauty of immanence. Beside that, the religious intertexluality reflected the poet's thoughts to manifest his love to the beloved. He also, in this poem, enlivened his belief that self-purification requires self-disclosure by using segmental images that mirrored satisfaction and continuity to acquire the supreme satisfaction.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1159
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.