Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1070
Title: أثر البيئة الخارجية على جودة القرار في المؤسسة الاقتصاد يية
Other Titles: دراسة حالة مؤسسة سونلغاز - ميلة
Authors: عمر , عميرة, مغلاوينهاد
Issue Date: Sep-2021
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: تعاظم الاهتمام بتحليل البيئة الداخلية والخارجية للمنظما ت في الفترة الأخيرة مما أسهم في نجاح العدي د من المنظما ت ووضعها في موضع الصدارة بين المنظما ت وفي وضع است ا رتيجيا ت جديدة وفعالة ومتميزة . تمثل ت مشكلة الد ا رسة في الفجوة بين عوامل البيئة الخارجية في المؤسسة ومد ى تأثيرها على عملية اتخا ذ الق ا ر ا ر ت الإدارية، هدف ت الد ا رسة إلى معرفة أثر عوامل البيئة الخارجية متمثلة في شقيها المباشرة وغير المباشرة في عملية اتخا ذ الق ا ر ا ر ت الإدارية في المنظمة وتم قياس ذلك الأثر على مجتمع الد ا رسة متمثلا ا في العاملين بمؤسسة سونلغاز -ميل ة- وق د تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ف ي الد ا رسة بتوزيع عد د 30 استمارة استبانة استرد ت كلها تم استخدام العدي د من الأسالي ب الإحصائي ة منه الوسط الحساب ي Cross والتحليل العاملي واختبار ليكارت الخماسي ومعامل ألفا ك ر ونباخ ومعامل الارتباط وتحليل وتوصل ت الد ا رسة للعدي د من النتائج وهي وجو د علاقة إيجابية بين اتخاذ الق ا رر والمنافسون، tabulation ووجو د علاقة إيجابية بين اتخاذ الق ا رر و الموردون، ووجو د علاقة إيجابية بين اتخاذ الق ا رر و العملاء ومنه نتوصل الى أن هناك علاقة بين اتخاذ الق ا رر والبيئة الخارجية في مؤسسة سونلغاز
Description: The growing interest in analyzing the internal and external environment of organizations in the recent! period has contributed to the success of many organizations and placed them in the forefront among organizations and in developing new, effective and distinct strategies. The problem of the study was the gap between the external environment factors in the organization and the extent of their impact on the administrative decision-making process. The study aimed to know the effect of the external environment factors represented in its direct and indirect aspects in the administrative decision-making process in the organization, and this effect was measured on the study community represented by the employees of the SonelgazMila foundation. The descriptive analytical approach was used in the study by distributing 30 questionnaire forms retrieved, all of which were used Many statistical methods, including the arithmetic mean, factor analysis, Likart quintuple, Cronbach’s Alga coefficient, correlation coefficient and analysis. The study reached many results, which are the presence of a positive relationship between decision-making and competitors and a positive relationship between decision-making. Decisions are made by customers and from it we conclude that there is a relationship between decision-making and the external environment in Sonelgaz
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1070
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.