Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/923
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبوصبع ، سويسي, سامية ، مسعودة-
dc.date.accessioned2021-02-08T11:56:42Z-
dc.date.available2021-02-08T11:56:42Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationتخصص " تسويق خدمات "en_US
dc.identifier.other330-1314-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/923-
dc.descriptionThe study aims to identify the effect of the service marketing mix in enhancing the relationship with the ustomer in the Al Salam Mila Hotel Corporation, due to the intense competitive environment in the hotel sector, which increases the difficulty of attracting customers .and building solid long-term relationships with them In order to achieve this study, a questionnaire was used as a study tool. It was distributed to customers of the Al Salam Mila Hotel, and statistical methods were used to analyze and interpret the recorded results :We have reached several results, the most important of which are * The concept of service marketing mix in the field of hotel services is related to the ability of hotel .establishments to meet the needs and desires of their customers * Following the service marketing mix and working with it contribute to improving the hotel's .reputation and image in front of current and potential customers * The results of the study showed that the level of application of the service-marketing mix in Al- .Salam Mila Hotel is average * It became clear from the results of hypothesis testing that there is a statistically significant correlation between the service-marketing mix with its seven dimensions (service, price, distribution, :promotion, people, processes, material evidence) and the relationship with the customer, where There is a statistically significant effect of the hotel service dimension in the hotel under study on • .the relationship with the customer There is a statistically significant effect of counting the hotel price in the hotel under study with the • .customer There is a statistical significance effect of the hotel istribution dimension in the hotel under study • .on the relationship with the customer There is a statistically significant effect of the hotel promotion dimension in the hotel under study • .with the customer There is a statistically significant effect of the dimension of individuals in the hotel under study • with the customer. There is a tatistically significant effect of the dimension of operations in the hotel .subject to the knowledge with the customer * There is a statistically significant effect of the physical evidence dimension in the hotel under study with the customer * The study revealed that the service-marketing mix has a positive role and a moral significance to the customers' purchasing decision at Al Salam Mila Hotel, as the study showed that the service .marketing mix contributes to strengthening the relationship with the customeren_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى التعرف على أثر المزيج التسويقي الخدمي في تعزيز العلاقة مع الزبون في مؤسسة فندق السلام ميلة، وذلك نظرا للمنافسة الشديدة التي يشهدها قطاع الفندقة ، مما يزيد من صعوبة استقطاب الزبائن وبناء علاقات متينة معهم تكون طويلة المدى. ومن أجل تحقيق هذه الدراسة تم الاعتماد على الاستبيان كأداة للدراسة حيث تم توزيعه على زبائن فندق السلام ميلة، وتم اللجوء إلى الأساليب الإحصائية لتحليل وتفسير النتائج المسجلة. وقد توصلنا إلى عدة نتائج من أهمها : مفهوم المزيج التسويقي الخدمي في مجال الخدمات الفندقية مرتبط بقدرة المؤسسات الفندقية على تلبية احتياجات عملاءها ورغباتهم. يساهم إتباع المزيج التسويقي الخدمي والعمل به في تحسين سمعة الفندق وصورته أمام الزبائن الحاليين والمرتقبين. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى تطبيق المزيج التسويقي الخدمي في فندق السلام ميلة متوسط . اتضح من نتائج اختبار الفرضيات أن هناك علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين المزيج التسويقي الخدمي بأبعاده السبعة( الخدمة، السعر، التوزيع، الترويج، الأفراد، العمليات، الدليل المادي)والعلاقة مع الزبون حيث: يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لبعد الخدمة الفندقية في الفندق محل الدراسة على العلاقة مع الزبون. يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لعد السعر الفندقي في الفندق محل الدراسة مع الزبون. يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لبعد التوزيع الفندقي في الفندق محل الدراسة على العلاقة مع الزبون. يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لبعد الترويج الفندقي في الفندق محل الدراسة مع الزبون. يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لبعد الأفراد في الفندق محل الدراسة مع الزبون يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لبعد العمليات في الفندقة محل الدراية مع الزبون. يوجد تأثير دو دلالة إحصائية لبعد الدليل المادي في الفندق محل الدراسة مع الزبون . تبين من الدراسة أن المزيج التسويقي الخدمي له دور ايجابي وبدلالة معنوية على القرار الشرائي لدى الزبائن في فندق السلام ميلة ، حيث بينت الدراسة أن المزيج التسويقي الخدمي يساهم في تعزيز العلاقة مع الزبونen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.titleأثر المزيج التسويقي الخدمي في تعزيز العلاقة مع الزبونen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة فندق السلام ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
page de garde 2.pdf2,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.