Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/922
Title: أثر التسویق بالعلاقات في الاحتفاظ بالزبون
Other Titles: دراسة حالة متعاملي الھاتف النقال بالجزائر
Authors: بوجنانة, أمال
Keywords: التسویق بالعلاقات، متعاملي الهاتف النقال، الاحتفاظ بالزبون
relationship marketing, mobile phone dealers, customer retention
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص " تسويق الخدمات "
Abstract: لقد ا زد الاهتمام بالتسویق بالعلاقات في المؤسسات الاقتصادیة وخاصة الخدمیة منها ، لما له من أهمیة كبیرة في الحصول على اف ا رد دوي قد ا رت ومها ا رت عالیة، ودور كبیر في تحسین أدائهم بالشكل الذي یمكن المؤسسة من تقدیم خدمات ذات جودة عالیة لعملائها تمیزها عن منافسیها . ومنه یعالج هدا البحث اثر التسویق بالعلاقات في الاحتفاظ بالزبون لمتعاملي الهاتف النقال ، من خلال الوقوف على واقع تطبیق التسویق بالعلاقات في المتعاملات الثلاث بمیلة ،وتحلیل العلاقة والأثر بین بین أبعاد التسویق بالعلاقات والاحتفاظ بالزبون ،من خلال الاعتماد على استمارة الاستبیان وزعت على مجموعة من زبائن متعاملي الهاتف النقال . وبالاستعانة ببعض أسالیب التحلیل الإحصائي توصلت الد ا رسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائیة بین متغی ا رت التسویق بالعلاقات والاحتفاظ بالزبون، ان متغی ا رت التسویق بالعلاقات المفسرة للتغیر في احتفاظ الزبون كانت بالترتیب كالتالي: الجودة، الثقة، الا لتزام، الاتصال
Description: The interest in marketing has increased in relations in economic institutions, especially service ones, because of its great importance in obtaining individuals with high capabilities and skills, and a major role in improving their performance in a way that enables the institution to provide high-quality services to its customers that distinguish it from its competitors. And from it this research deals with the impact of relationship marketing on customer retention For mobile phone customers, by examining the reality of the relationship marketing application in the three transactions in favor, and analyzing the relationship and impact between the imensions of relationship marketing and customer retention, by relying on the questionnaire form distributed to a group of mobile phone customers. With the help of some statistical analysis methods, the study found a statistically significant relationship between the marketing variables with relationships and customer retention. The arketing variables with relationships explaining the change in customer retention were in the following order: Quality, Trust, Commitment, Communication
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/922
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة تخرج بوجنانة آمال.pdf3,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.