Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالعيون, بشرى-
dc.date.accessioned2021-01-25T11:20:33Z-
dc.date.available2021-01-25T11:20:33Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationالتخصص: أدب جزائريen_US
dc.identifier.other800-2884-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/858-
dc.descriptionThe study ends with the semantics of emptiness and its replacement with what contemporary Arabic poetry comes from the ambush of emancipation from the prestige of the column, which was considered the supreme model for poetic writing in a past time. It has the right to move beyond it to a different horizon, more modern and flexible than its predecessors, by going beyond the typical and constant to a globalization of openness to the modernization blockages in force in the world. Hence the emergence of the renewal movement first in its effort to destroy the rules of the column and to recycle it again according to what is in line with the new duke to be the free poetry current whose banner was carried by both Nazik al-Malika and Badr Shar al-Sayyab,And a group of young people who wrote this new type of writing, which is based, liberated from the weight system, rhyme, and the twofold system on the one-line system that is not limited by a presentation pause or a show law that controls it Giving this power to the poet and his emotional flow. According to the developments in the era, the poetic renewal did not stop at free verse only, but went beyond that to a more modern method through his openness to the culture of narrative interactions between the two poles of literature. In the body and body of the poem this is by transforming it into a writing of erasure, transcendence and transcendence.en_US
dc.description.abstractینتهي البحث في دلالات الفراغ وإبدالاته إلى ما تأتّى الشعر العربي المعاصر من ّ مكنة الإنعتاق من هيمنة العمود الذي عد الأنموذج الأعلى للكتابة الشعرية في زمن مضى، ّ فقد حق ّ له أن یتخطاه إلى أفق مغایر أكثر حداثة ومرونة من سابقیها عبر تجاوز النمطي والثابت إلى عوالم الانفتاح على حركات التحدیث السارية في العالم. من هنا نشأت حركة تجدیدية أولى بمسعاها التهديمي لقواعد العمود وإعادة رسكلتها من جدید وفق ما یتماشى والذوق المستجد ليكون تيار الشعر الحر الذي حمل لوائه كل من "نازك الملائكة" و"بدر شاكر السياب" ومجموعة من الشباب الذین ألفوا هذا النوع الجدید من الكتابة الذي يقوم متحررا من نظام الوزن والقافية ونظام الشطرين غلى نظام السطر الواحد ّ الذي لا تحده وقفة عروضية ولا قانون عروضي یتحكم فيه، معطيا بذلك السطوة إلى الشاعر ودفقتها الشعورية. وتبعاً للتطورات التي شهدها العصر لم یتوقف التجدید الشعري عند الشعر الحر فقط ّ بل تعدى ذلك إلى أسلوب أكثر حداثة عبر انفتاحها على ثقافة التعالق السردي بین قطبي الأدب شعره ونثره متمّثلة في "قصیدة النثر" التي كانت بدورها نافذة على حركة تجدیدية أخرى كانت لها القدرة على إحداث الشرخ العظيم في جسد ومتن القصیدة ذلك عبر تحويلها إلى كونها كتابة المحو والتخطي والتجاوزen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectعاشور فني ، الشعر العربي المعاصر، التجريب ، المغامرة ،en_US
dc.titleدلالات الفراغ وإبدالا ته في دیوان "أخیرا... أحدثكم عن سماواته" لعاشور فني ــ أنموذجا ــen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دلالات الفراغ وإبدالا تھ في دیوان أخیرا... (2).pdf2,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.