Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/819
Title: | -النّصوص العلميّة دراسة في المعجم و الدلالة كتاب اللّغة العربيّة للسنة الرابعة متو ّسط -أنموذجا |
Authors: | صيفي , منــال , كنـزة خـلاف |
Keywords: | النّ ّ ص العلم ّ ي، المعجم، الّدلالة، كتاب اللّغة العربيّة للسنة الرابعة من التّعليم المتو ّسط The scientific text, dictionary, significance, the Arabic language book for the fourth year of intermediate education |
Issue Date: | Jun-2020 |
Publisher: | Abdelhafid boussouf university Centre mila |
Citation: | تخصص: لسانيات تطبيقية |
Abstract: | عالج هذا البحث الموسوم: النّصوص العلميّة دراسة في المعجم والدلالة كتاب اللّغة العربيّة للسّنة الرابعة متوسط أنموذجا ، خصوصيات النّص العلم ّ ي في معجمه ودلالته، ولتحقيق ذلك الغرض اشتمل البحث على فصلين كان أولهما نظريّاً عالجنا فيه؛ مفهوم النّص التّعليمي والّنص العلم ّ ي وخصائصه، مفهوم اللّغة العلميّة، والتّفكير العلم ّ ي وأهّ ميته وخصائصه...، في حين كان الفصل الثاني تطبيقيّاً وقد عالجنا فيه الماّدة العلميّة في نصوص الكتاب المدرس ّ ي من خلال تبيان تقنيات عرضها من: تقنيّات الإفراد والتّركيب، التّ ا ردف، الطّباق وال ّ صورة، وتقنيّات الّدقّة والإيجاز، المطابقة والوصف ...، ليخلص هذا البحث إلى أن النّص العلم ّ ي الموّ جه لتلاميذ ال ّ سنة ال ا ربعة من التّعليم المتو ّ سط، قد استثمر جملة من التّقنيّات التي أسهمت في تقريب مضمونه إلى المتعلّم، وكذا ربطه بالواقع المعيش وجعله أكثر انفتاحاً على العالم العرب ّ ي والعالم بأسره |
Description: | This research dealt with tagged: the scientific texts, a study in the dictionary and its significance, the Arabic language book for the fourth year, an average model, the peculiarities of the scientific text in its dictionary and its significance.To achieve that purpose, the research included two chapters, the first of which was theoretical, in which we dealt with: The concept of the educational text and the scientific text and its characteristics, the concept of scientific language, and scientific thinking, its importance and characteristics ..., While the second chapter was applied and we dealt with the scientific material in the text of the textbook by showing the techniques of presenting it by: techniques of singularity and synthesis, synonymy, counterpoint and image, techniques of accuracy and brevity, conformity and description ..., so this research concludes that the scientific text is directed to the students of the year The fourth ofintermediate education, has invested a number of echnologies that have contributed to bringing its content closer to the learner, as well as inking it to the living reality and making it more open to the Arab world and the whole world |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/819 |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
النّصوص العلميّة دراسة في المعجم والدّلالة.pdf | 3,85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.