Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/757
Title: الخصائص الأسلوبية في ديوان " عناقيد المحبّة " لللشاعر ّ الزبير دردوخ
Authors: بوعلي , رشيدّصغير , ناجي معتــــوق
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: لتخصص : أدب حديث و معاص
Abstract: البحث يتمثّل في د ا رسة الخصائص والِّّ سمات الأسلوبَّية البارزة في ديوان "عناقيد المحبة" للّ شاعر الُّزبير دردوخ ، حيث اعتمدنا على المنهج الأسلوبي مع تطبيق آليات الوصف والتَّحليل والإحصا) من أجل رصد أهِّّ م ال َّ ظواهر الأسلوبَّية ، فكانت الِّّد ا رسة موّزعة على ثلاثة فصول ؛ المستوى ال َّ صوتي ، و قد تَّم التَّطرق إلى الإيقاع بنوعيه الّداخلي والخارجي،فقد اشتمل ديوان الَّ شاعر على قصائد من الِّّ شعر الحّر، وأخرى من الِّّ شعر العمودي لكن بنسبة كبيرة ، وجاءت على وزن البحر البسيط في المرتبة الأولى ، و الكامل والَّرجز والخفيف والمتقارب بنسب قليلة متفاوتة ، أّ ما القافية فجاءت معظمها مقَّيدة ، وروُّيها لّا ر) المتحرك بالضّم الغالب فيها، والِّّذي جَّ سد الحالة الُّ شعورَّية للمنِّشئ ، وما كان يعانيه من ألٍ م وحسرٍة وقل ٍ ق تارة وح ٍّ ب وشو ٍ ق أحياًنا . أّ ما الإيقاع الّداخلي فقد أجاد الَّ شاعر فيه ، حيث ظهر التَّلاؤم الَّلفظي والتَّوازي ال ّ صوتي الِّّذي منح الخطاب الِّّ شعري تناغً ما موسيقًيا وتجان ً سا لفظًيا ، فكان مستسا ً غا عند المتلقي ، ولم يتوقف عند هذا بل عمد إلى توظيف التَّصريع والتّك ا رر والجناس وال ِّّ طباق ، وكُّلها أضفت على القصائد رونًقا وجمالاً وايقا ً عا صوتًيا تهفو إليه الَّنفس ، وتألفه الأذن ويحٍّقق المتعة للمتلقي . أّ ما في المستوى التَّركيبي فقد و َّ ظف الَّ شاعر الجمل المركبة والبسيطة ، لكن طغت الفعلَّية منها على الاسمَّية لأَّ ن الَّ شاعر أ ا رد الحركَّية والفاعلَّية لتغيير الحالة الِّتّي يعيشها ، مبعًدا الاستقرار والثَّبات في حياته ، كما أّنه و ّ ظف الفعل المضارع ، وبه نقل المتلقي من الماضي إلى الحاضر ، للخروج من الألم والحزن إلى الحرَّية والأمل والمتعة ، وقصائد الِّّديوان جا)ت حافل ً ة بالأسما) المعرفة مقارنة بالَّنكرة ، لأّ ن ك َّ ل معاني الحزن والَّ شقا) والألم باديةٌ للعيان معروفةٌ لدى الجميع لا غموض فيها ، وقد اقترنت هذه المعاني بتوظيف اسم الفاعل الّذي يد ُّ ل على ال َّ ص ا رحة والمواجهة والبروز دون تردد ،وكذلك صيغة المبالغة الِّتّي تحمل معاني الإص ا رر المستمر والَّدائِّ م لكِّّ ل معاني الحزن والألم الحرمان الّ شديدة . كما أثبتت الِّّد ا رسة استخدام الّ شاعر للأساليب الإنشائَّية المتمِّثّلة في الأمر والاستفهام والِّّندا) ، وقد ان ا زحت عن معانيها لتحدث دلالا ٍ ت أخرى متعلقة بمواضيع القصائد ، كالَّرجا) والالتماس والحسرة ملخص 157 والأسف ، بالإضافة إلى بروز ظاهرتي التَّقديم والتَّأخير والحذف للتَّعبير عن الحالة الُّ شعورَّية للمخا ِّ طب ، والانزياح إلى ت ا ركيب غير مألوفة لغرض خلق عنصر المفاجأة والتَّأثير في المتلقي. وفي المستوى الَّدلالي تَّم التَّركيز على المعجم الّ شعري والحقول الدلالَّية، فقد بدا استخدام الحقول المتنِّّوعة واض ً حا في الأبيات، فمزج الَّ شاعر بين ال َّ طبيعة والكون والجمال والح ّ ب والحزن وو َّ ظف بإسهاب الحقل الِّّديني وحقل الم أ رة الِّّذي اكتسح عديد القصائد . ومّ ما أضفى الجمال في التَّعبير وحَّقق كثافة الَّدلالة هو استخدام الّ شاعر لل ُّ صور الفنَّية من تشبيه واستعارة ومجاز وكناية ، فغدت أسلوًبا ا رقًيا له دلالات مكثَّفة ، من ا ز ً حا عن المعاني الأصلَّية ، لخلق هذه المفارقة والمفاجأة عند المتلقي ، ومن أهِّّ م الِّّ سمات الأسلوبَّية أي ً ضا توظيفه للَّرمز المكثّف للتُّ ا رث والِّّدين والتّاريخ فأعطى الخطاب دلالا ٍ ت مشحون ً ة بالمعاني فكان الكلام بهذا مختصًا ر موج ا ز جزَ ل المدلول ، ولم يتوَّقف الّ شاعر عند هذا، بل عمَد توظي َ ف التَّناص في شعره ، فلجأ إلى الموروث الأدب ِّّ ي، وبعض شع ا ر) العصر العباسي والأموي للأخذ من تجربتهم الّ شعرية ، وقد ظهر في شعره أي ً ضا التَّناص مع القرآن الكريم ، فغدت ألفا ظه بارزةً منحت المعاني قوًة وبلاغ ً ة وفصاح ً ة واعجاًا ز ، وك ُّ ل هذا جعل الَّ شاعر يبدع ويحتل مكان ً ة مرموق ً ة وسط الآخرين من أبنا) جلدته ، وعلى الباح ِّ ث المحن ِّ ك استجلا) هذه الخصائص والّ سمات الأسلوبّية أثنا) د ا رسة خطابه الِّّ شعري نصاِّفه به
Description: The research is represented in the study of the stylistic characteristics and features prominent in the collection of "The Clusters of Love" by the poet Zubair Dardoukh, where we relied on the stylistic approach with the application of the mechanisms of description, analysis and statistics in order to monitor the most important stylistic phenomena. Vocal level, The rhythm was dealt with in both its internal and external forms, as the poet’s poem included free verse poems, and others from vertical poetry, but with a large percentage, and it came on the weight of the simple sea in the first place, and the full and the restrained and the light and converging in a few different proportions, while the rhyme came most of them. Tied up, and it was narrated by the moving rae with the dominant annexation in it, which embodied the emotional state of the originator, and what he was uffering from pain, sadness and anxiety at times, and love and longing sometimes. As for the inner rhythm, the poet was well in it, Where verbal harmony and phonemic parallel appeared, which gave the poetic discourse musical harmony and verbal homogeneity, and it was palatable to the recipient, and he did not stop at this, but deliberately employed the subjugation, repetition, alliteration and anticance, all of which added to the poems luster and beauty and rhythm of speech and phonetic pleasure to it. As for the compositional level, the poet employed complex and simple sentences, but the verb of them overwhelmed the nominal because the poet wanted mobility and efficacy to change the state in which he lives, excluding stability and stability in his life, and he employed the present tense verb, by moving the recipient from the past to the present, to get out of pain Sadness leads to freedom, hope and pleasure, and the poems of the diwan are full of names that are known as opposed to denial, because all the meanings of sadness, misery and pain are clearly visible to all and are nown to everyone and are not ambiguous, These meanings have been associated with employing the name of the subject that denotes frankness, confrontation and prominence without hesitation, as well as the form of xaggeration that carries the meanings of continuous and permanent persistence of all meanings of grief, pain and severe deprivation. The study also demonstrated the poet’s use of the compositional methods represented by the command, the interrogation and the call, and it has shifted away from its meanings to present other connotations related to the themes of the poems, such as the hope, the solicitation, the regret and the regret, in addition to the emergence of the phenomena of introduction, delay and deletion to express the emotional state of the addressee. Surprise and influence in the recipient. At the semantic level, the focus was on the poetic lexicon and the semantic fields. The use of various fields seemed clear in the verses, so the poet blended nature, the 159 universe, beauty, love and sadness, and employed the religious field and the woman’s field hich swept through many poems. What added beauty to expression and achieved the intensity of signification is the poet’s use of artistic images of similarity, metaphor, allégorie and comparaison, so it became a histicated style that has intense connotations, removed from the original meanings, to create this paradox and surprise for the recipient, and one of the most important stylistic features is also his use of condensed symbolism , heritage and patrimoine. The speech has connotations fraught with meanings, so the speech in this was a brief ummary that distracted the meaning, and the poet did not stop at this, Rather, he deliberately employed intertextuality in his poetry, so he resorted to the literary tradition, and some poets of the Abbasid and Umayyad eras to take from their poetic experience, and his poetry also appeared in intertextuality with the Holy Qur’an. Among others of his own people, and the experienced researcher must clarify these stylistic characteristics and features while studying his poetic discourse and treating it fairly
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/757
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الخصائص الأسلوبية في ديوان عناقيد المحبّة 3.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.