Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/755
Title: التشكيل البصري في ديوان الرقص مع البوم لغادة السمان
Authors: غيموز, مفيدة
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص: أأدب عربي حديث ومعاصر
Abstract: يعد التشكيل البصري من الآليات المستحدثة في الشعر المعاصر فهو يستثمر كنف مختلف الفنون والأجناس الأدبية الأخرى من سرد ورسم وتصوير، القصيدة المعاصرة تشكل فنية جمالية مميزة كسرت القالب الخليلي وانفتحت على نص العتبات وما يشكله خارجيا مبتعدة عن الوزن والقافية تاركة مساحة للموسيقى الداخلية. ويعد ديوان "الرقص مع البوم" لغادة السمان أنموذجا مميزا في الكتابة الشعرية المعاصرة، وجاء هذا البحث( التشكيل البصري في ديوان الرقص مع البوم لغادة السمان) ليكشف عن العناصر البنائية لقصائدها، والبعد النفسي المستمد من نقطة الاختلاف وبين القصيدة المعاصرة التي تمنح دلالات غير متناهية وجمالية مميزة على عكس القصيدة التقليدية جاهزة الدلالة
Description: Visual formation is one of the mechanisms developed in contemporary poetry, as it exploits various arts and other literary genres, including narration, drawing and photography, and the contemporary poem forms a istinctive aesthetic art that breaks the Khalili template and opens up to the text of the thresholds and what it externally, moving away from weight and rhyme, leaving room for internal music. Ghada Al-Samman's poem "ERAKS MAA BOUM" is considered a distinct model in contemporary poetic writing. This research (visual formation in Ghada Al-Samman's poem ERAKS MAA BOUM) came to reveal the structural elements of her oems, and the psychological dimension derived from the point of difference and the contemporary poem that gives endless connotations. And a distinctive aesthetic, in contrast to the traditional poem, ready-made
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/755
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.