Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/709
Title: دور الحكومة الالكترونية في تحسين الأداء الوظيفي
Other Titles: دراسة حالة الصندوق الوطني للتأمينات الاجتماعية للعمال الأجراء - CNASوكالة ميلة-
Authors: بريك, زليخة
Keywords: الحكومة الالكترونية،الخدمة العمومية، تحسين الخدمة العمومية، تكنولوجيا المعلومات والاتصال.
e- government ,public service ,improving public service ,Information and Communication Technologies
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: لقد أصبحت الحكومة الإلكترونية ظاهرة عالمية وبدأت البلدان الصناعية والبلدان النامية في تنفيذ مبادرات ومشاريع الحكومة الإلكترونية، وهذه المشاريع عادة ما تكون بدعم من المنظمات المانحة مثل البنك الدولي أو المنظمات المانحة الثنائية والتي تأتي تحت عنوان "تكنولوجيا المعلومات والاتصالات من أجل التنمية “ ICT4Dتشدد هذه المنظمات على أهمية تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بشكل عام، والحكومة الالكترونية على وجه الخصوص، كوسيلة لتعزيز التنمية والحد من الفقر . وينظر إلى الحكومة الالكترونية على أنها تعزز أداء الحكومة والا دارة العامة، كما أن وجود إدارة حكومية تتسم بالفاعلية والفعالية شرط أساسي مسبق للتنمية الاقتصادية والاجتماعية ومما يلاحظ من تجارب الدول المتقدمة فالحكومة الإلكترونية لديها القدرة على الحد من المشاكل إلا دارية والاقتصادية ومشاكل الفساد المالي و الا داري والتنمية المستدامة. والهدف من الدراسة هو الإجابة على السؤال الرئيسي المتمثل في مدى دور الحكومة لإلكترونية في تحسين الأداء الوظيفي. ولقد خصصت الدراسة إلى أن للحكومة الالكترونية دور فعال يساهم في تحسين الأداء الوظيفي من خلال تحسين الخدمات العمومية وخفض الإنفاق العمومي وجذب الاستثمارات ومكافحة الفساد وتعزيز الديمقراطية ومشاركة المواطنين وزيادة ثقة المواطنين بالحكومة إلا أن تحقيق هذه النتائج يرتبط بإستراتيجية الدولة الشاملة في تطبيق الحكومة الالكترونية في الإدارة العمومية برمتها وفي إعادة هيكلة الإدارة وهندسة العمليات الإدارية بحيث تصبح أسرع استجابة وأكثر فاعلية في تقديم الخدمات العمومية وفي حل مشاكل المواطنين وبما أن مشروع الحكومة الإلكترونية في الجزائر لا يزال في مراحله الأولى ولسنا بصدد حكومة الكترونية حقيقية كالتي توجد في البلدان المتقدمة فان الأثر الاقتصادي و الاجتماعي قد يبدو هامشيا وهو يرتبط ارتباطا وثيقا بمدى التوسع في جعل الخدمات الحكومية الكترونية في جميع الإدارات وفي جعلها متاحة وسهلة الوصول إليها من طرف الجمهور وفي فتح قنوات الاتصال عبر الوسائط الالكترونية بين الحكومة والمواطنين وفي مدى فتح المجال أمام مختف الفاعلين من مواطنين و مؤسسات أعمال ومجتمع مدني في إبداء الرأي و المشاركة في صنع القرارات ورسم السياسات العامة
Description: E-government has become a global phenomenon, industrialized countries and developing countries have egun to implement e-government initiatives and projects. These projects are usually supported by donor ganizations such as the World Bank or bilateral donor organizations, Under the label “Information and Communication echnologies for Development” ICT4D, These organizations emphasize the importance of information and communication technology in general, and e-government in particular, as a way to promote development and reduce poverty. Electronic government is seen as enhancing the performance of government and public dministration, an Efficient and effective state administration is an essential precondition for economic and social development. As noted by the experience of developed countries, e-government has the ability to reduce administrative and econo mic problems and financial and administrative corruption and to achieve ministrative prosperity and sustainable development. This study aims to answer the following question: to what extent the e-government in Algeria contributes to the achievement of administrative prosperity .The study concluded that the e-government actually contribute to achieve administrative prosperity through the improvement of public services and reduce public spending and attract investment and fight against Corruption, Strengthening democracy, citizen participation and increasing citizen confidence in the government. However, achieving these results is linked to the overall strategy of the state in the application of government in the entire public dministration and in the restructuring of the administration and engineering of administrative processes to become most responsive and effective in providing public services and solving citizens' problems. The government project in Algeria is still in its infancy and we are not in the process of a real egovernment like those in developed countries, the socio-economic impact may seem marginal and is closely related to the xtent of expansion To make government services electronic in all departments and make them available and ccessible by the public and open channels of communication through electronic media between the overnment and citizens and To what extent did it open the door for the various actors from citizens, business institutions and civil society to express their opinions and participate in decision-making and Policy-making
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/709
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.