Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/708
Title: دور دراسة الجدوى التسويقية وفق استراتيجية المحيط الأزرق في مد حدود السوق
Authors: بوعبدالله , حسناء , ياسمينة بلعطار
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: في ظل ما تشهده الأسواق العالمية من حركة سريعة والدخول السريع للتكنولوجيا، الأمر الذي ترتب على الكثير منها الاستجابة السريعة للبيئة المحيطة بها بكل جوانبها من أجل طرح منتجاتها بالشكل الذي يؤهلها لتتبوأ موقع الصدارة مقارنة ببقية المنافسين، وفي ظل ذلك الصراع المحموم على الصدارة الأمر الذي تولد عنه زيادة العرض قياسا بالطلب سواء في مجال طرح السلع أو الخدمات، لذلك بات مناسبا على المنظمات إعادة النظر في سياساتها واستراتيجياتها الموضوعة ودراسة أسواقها من خلال دراسات الجدوى من بينها دراسة الجدوى التسويقية التي تعتبر عصب دراسات الجدوى الاقتصادية التفصيلية مشروعات حيث تبنى على نتائجها باقي الجوانب الخاصة بتلك الدراسات وتقييم واقعها التنافسي في ضوء تلك الظروف وتطوير امكانيتها سعيا نحو تبني مضامين فلسفية جديدة، ونتيجة بروز استراتيجية المحيط الأزرق وما تحمله من حلول حاسمة بإتجاه تطوير واقع المنظمات جاء هاذا البحث ليوضح دور دراسة الجدوى التسويقية وفق منظور استراتيجية المحيط الأزرق في مد حدود السوق، وضرورة تبني هذا الاتجاه للخروج من المنافسة الشديدة وخلق حيطات زرقاء ، ولتحقيق ذلك شمل البحث جانبين الأول شمل الإطار المنهجي، وتضمن الثاني الإطار النظري الذي استعرضنا الجوانب المتعلقة بمفاهيم دراسة الجدوى التسويقية وأهم مراحلها من جمع البيانات وتحليلها حتى إعداد التقرير النهائي بالاضافة إلى عرض أساسيات استراتيجية المحيط الأزرق ومضامينها، معتمدين على ما أتيح للباحثين من مصادر اكاديمية
Description: In the context of the rapid growth of technology inside the world markets which resulted in a fast and ultidimensional reaction from the international markets to the surrounding environmentin order to present their products in a shape that qualify them to occupy a leading position compared with other competitors. This raging competition for leadership in the market place has led to an increase in supply compared with demand either in terms of goods or services. Therefore, it has become a necessity for the organizations to review and reconsider their strategies and policies and to study the markets by conducting more effective feasibility studies. The marketing feasibility study is among those studies that can be considered as the life line of projects in-depth economic feasibility studies. The results obtained from the marketing feasibility study are the founding ground of any related study. This type of studies helps companies and organizations to acquire an effective evaluation of the competition reality in the light of the surrounding conditions in addition to the development of capacities that can lead to the acquisition of new market philosophies. This project of research is triggered by the merging of the Blue Ocean Strategy which extends the market boundaries. The main purpose of this project is to clarify the role of the marketing feasibility study and the necessity of adopting this direction to escape the tough competition and the establishment of more Blue Oceans. For this, the research project includes a research methodology frame, a theoretical scope that deals with the understanding of the marketing feasibility study and its main stages with the collection and analysis of data until the preparation of the final report. Finally, the roject includes a presentation of the foundations and principles of the Blue Ocean Strategy using the available ources of academic researches.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/708
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.