Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/707
Title: دور إستراتيجية التنويع في البنوك التجارية كخيار لمنافسة البنوك الإسلامية
Other Titles: دراسة حالة تجارب دولية في فتح النوافذ الإسلامية
Authors: محاط , هناء , حسناء بوقزوح
Keywords: الخيار الإستراتيجي، إستراتيجية التنويع، البنوك التجارية، النوافذ الإسلامية
strategic choice, diversification strategy, commercial banks, Islamic windows
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: إن البيئة الاقتصادية تعرف عدم استقرار وتغير دائمين، ومنافسة تزداد حدتها يوم بعد يوم وهو الحال عمى البنوك والمؤسسات المالية. فهي الأخرى تشهد تغيرات كثيرة، إذ أصبح من الضروري عميها تحسين أدائها لمواكبة هذه التغيرات وذلك بتبني الخيار الإستراتيجي الأنسب الذي يضمن لها البقاء والنمو. وقد جاءت هذه الدراسة لمعالجة إشكالية " دور النوافذ الإسلامية كخيار إستراتيجي ضمن إستراتيجية التنويع في البنوك التجارية لمنافسة البنوك الإسلامية؟" وللإجابة عمى هذه الإشكالية قمنا بتقسيم هذا البحث إلى ثلاث فصول، حيث تم التطرق إلى مختمف مفاهيم الإست ا رتيجية، الخيا ا رت الإست ا رتيجية واست ا رتيجية التنويع في الفصل الأول ومفاهيم حول البنوك التجارية والإسلامية في الفصل الثاني، أما الفصل الثالث فكان تطبيقي حول تقييم تجربة فتح النوافذ الإسلامية في البنوك التجارية. وتوصمنا من خلال هذه الدراسة إلى أن فتح النوافذ الإسلامية هو الخيار الأنسب لمبنوك التجارية لمواجهة المنافسة مع البنوك الإسلامية
Description: The economic environment is characterized by instability and permanent change, as it knows competition that increases day by day, and the same is the case for the banking sector and financial institutions, as they are also witnessing many changes, as it became necessary for them to improve their performance to face these changes by adopting the most appropriate strategic option that guarantees their survival and growth. This study attempts to address the problem of "the role of Islamic windows as a strategic choice within the diversification strategy of commercial banks to compete with Islamic banks?" To answer this problem, we divided this esearch into three chapters, where we dealt with the various concepts of strategy, strategic options and diversification strategy in the first chapter, and concepts about commercial and Islamic banks in the second chapter, and the third chapter was my application on the evaluation of the experience of opening Islamic windows in commercial banks. We have concluded through this study that opening the Islamic windows is the most appropriate option for commercial banks to face competition with Islamic banks
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/707
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.