Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/695
Title: دور التحليل الموقفي الاستراتيجي في تحديد الخيار الاستراتيجي لدى المنظمة
Other Titles: دراسة حالة شركة سوناطراك الجزائر
Authors: بوزحز ح ، صاحي, نهلة ، رانية
Keywords: تحليل ،swotنقاط القوة، نقاط الضعف، الفرص، التهديدات، الخيار الاستراتيجي
swot analysis, strengths, weaknesses, opportunities, threats, strategic choice
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تناول التحليل البيئي وفق المنهج التحليل الرباعي لمصفوفة swotوأهمية استعماله في المؤسسة، بهدف رصد التغيرات الداخلية و الخارجية التى تتعلق محيطها، حيث تشهد بيئة المؤسسة الخارجية تغيرات متسارعة، أصبحت تفرض هذه المؤسسة امتلاك الوسائل والآليات التي تمكنها من تحليل هاته التغيرات الحالية والمستقبلية بهدف رصد الفرص والتهديدات وكذلك معرفة وضعها الاستراتيجي المتمثل في تحديد نقاط القوة و الضعف في بيئتها الداخلية، أن يساعدها في وضع استراتيجية تناسب وضعها الحالي، من خلال اختيار البديل الافضل ، الذي يتطابق و موقف المؤسسة اتجاه بيئتها ٠ مما جعل دراستنا تتمحور حول الاجابة على الإشكال التالي : ماهو دور التحليل الموقفي الاستراتيجي في تحديد الخيار الاستراتيجي لدى المنظمة ؟ حيث تم من خلال هذا العمل عرض آليات تحليل البيئة الداخلية والخارجية للمؤسسة، واستعراض مختلف مراحل عملية الاختيار الاست ا رتيجي انطلاقا من الإطار النظري، ثم دراسة حالة شركة سوناطراك -الجزائر- من خلال التعريف بها، وتحليل بيئتها الداخلية والخارجية، ليتم في الأخير عرض خيارها الاستراتيجي المعتمد
Description: This study aims to address the environmental analysis according to the quadratic analysis method of the swot matrix and the importance of its use in the institution, with the aim of monitoring internal and external changes that relate to its surroundings, where the environment of the external institution is experiencing rapid changes, this institution has imposed the possession of the means and mechanisms that enable it to analyze these current changes The future aims to monitor opportunities and threats, as well as knowing its strategic position represented in identifying the strengths and weaknesses in its internal environment, to assist it in developing a strategy appropriate to its current situation, by choosing the best alternative, which corresponds to the position of the institution towards its environment. Which made our study centered on answering the following problem: What is the role of strategic situational analysis in determining the strategic choice of the organization? Where through this work, the mechanisms of analyzing the internal and external environment of the institution were reviewed, and the various stages of the strategic selection process were reviewed based on the theoretical framework, then a case study of Sonatrach Company - Algeria - by introducing them, and analyzing its internal and external environment, to finally display its approved strategic choice
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/695
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.