Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/581
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorلمين, عزيز, يوسف بوالنعمة-
dc.date.accessioned2020-12-01T09:54:50Z-
dc.date.available2020-12-01T09:54:50Z-
dc.date.issued2018-06-
dc.identifier.citationمذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر في علوم التسيير (ل.م.د) تخصص " إدارة ماليةen_US
dc.identifier.other330-1095-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/581-
dc.descriptionThe effect of marketing mix on customer satisfaction is one of the most interesting topics for many researchers in Services field. The purpose of This study is to identify the reality of the use of an expanded marketing mix (service, pricing, promotion, distribution, physical évidence, personnel, opérations) in Group of Travel and Tourism Agencies - Mila- And the detection of the extent of differences between the sample items on the effect of the mix used on their satisfaction. The study population was represented in the clients of these agencies in the state of -Mila-, through the distribution of a questionnaire designed for research and study, The surveyed sample size of 200 single or customer, has retrieved the full forms (200), and subjecting the data for analysis and statistical treatment, it has been relying on the Statistical Package for Social Sciences (SPSS.) We concluded that the marketing mix applied by The Travel and Tourism Agencies in the state of -Mila-, which is the case of our study is of average level, and in terms of the side of the impact on customer satisfaction, we found the existence of correlation and positive relationship function statistically and morally, the study concluded that the impact is in varying degrees and levels Differentiated for each element without another of the seven mix elements. The study recommended the need to pay attention to the marketing mix in the travel and tourism agencies, taking into consideration the good planning and arbitrage of all the policies adopted in each element of the marketing mix without negligence. Periodic measurement of customer satisfaction to know what changes should be made.en_US
dc.description.abstractيعد موضوع اثر المزيج التسويقي عمى رضا الزبائف مف بيف أكثر المواضيع التي أثارت اىتماـ العديد مف الباحثيف في مجاؿ الخدمات. اليدؼ مف ىذه الدراسة ىو التعرؼ عمى واقع استخداـ المزيج التسويقي الموسع او الحديث (الخدمة، التسعير، الترويج ،التوزيع ،الدليؿ المادي ،الأفراد ،العمميات) في وكالة مديحة لمسياحة والأسفار –ولاية ميمة- ، ومعرفة اثره عمى درجة رضا زبائف ىذه الوكالة، والكشؼ عف مدى وجود فوارؽ بيف مفردات العينة حوؿ اثر المزيج المستخدـ عمى رضاىـ. في حيف تمثؿ مجتمع الدراسة في زبائف ىذه الوكالة، المبحوثة في ولاية ميمة، مف خلبؿ توزيع استبانة قد صممت لأغراض البحث و الدراسة وزعت عمى عينة مف مجتمع الدراسة ، حيث بمغ حجـ العينة المبحوثة 200مفردة أو زبوف، وقد تـ استرجاع الاستمارات كاممة ( ، )200و لإخضاع البيانات لمتحميؿ والمعالجة الإحصائية، تـ الاعتماد عمى برنامج الحزمة الإحصائية لمعموـ الاجتماعية (.)SPSS وخمصنا إلى أف المزيج التسويقي الذي تطبقو الوكالة السياحية مديحة في ولاية ميمة والتي ىي حالة دراستنا ذو مستوى متوسط ، أما في ما يخص جانب أثره عمى رضا الزبوف فتوصمنا لوجود ترابط و علبقة ايجابية دالة إحصائيا و معنوية، وخمصت الدراسة إلى أف الأثر يكوف بدرجات مختمفة و مستويات متباينة لكؿ عنصر دوف أخر مف عناصر المزيج السبعة. فاكبر تأثير كاف لعنصر الأفراد و الخدمة، بالإضافة لمتسعير في حيف كاف اقؿ تأثير لمتوزيع و باقي العناصر ،وقد أوصت الدراسة بضرورة الاىتماـ بالمزيج التسويقي في وكالات السياحة والسفر مع أخذ بعيف الاعتبار التخطيط الجيد و المحكـ لكؿ السياسات المنتيجة في كؿ عنصر مف عناصر المزيج التسويقي دوف إىماؿ القياس الدوري لرضا زبائنيا لمعرفة يجب إحداثو مف تغييراتen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid Boussouf University centre- Milaen_US
dc.subjectالمزيج التسويقي- رضا الزبوف – وكالات السياحة والسفرen_US
dc.subjectMarketing Mix - Customer satisfaction - Travel and Tourism Agenciesen_US
dc.titleأثر التسويق السياحي على رضا الزبونen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة وكالة مديحة للسياحة والاسفار ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330109511.pdf1,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.