Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/497
Title: أثر المزيج التسويقي على رضا الزبون
Other Titles: دراسة ميدانية مجموعة من وكالات السياحة والسفر- ميلة
Authors: أمين, عمورة, مرابط فيلاليشعيب
Keywords: المزيج التسويقي- رضا الزبون – وكالات السياحة والسفر
Marketing Mix- Customer satisfaction - Travel and Tourism Agencies.
Issue Date: Jun-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Citation: مذكرة مكملة استكمالا لمتطلبات نيل شهادة الماستر تخصص: تسويق الخدمات
Abstract: يعد موضوع اثر المزيج التسويقي عمى رضا الزبائن من بين أكثر المواضيع التي أثارت اىتمام العديد من الباحثين في مجال الخدمات. اليدف من ىذه الدراسة ىو التعرف عمى واقع استخدام المزيج التسويقي الموسع او الحديث (الخدمة،التسعير ،الترويج ،التوزيع ،الدليل المادي ،الأفراد ،العمميات) في مجموعة من وكالات السياحة والسفر –ولاية ميمة- ، ومعرفة اثره عمى درجة رضا زبائن ىذه الوكالات ،والكشف عن مدى وجود فوارق بين مفردات العينة حول اثر المزيج المستخدم عمى رضاىم. في حين تمثل مجتمع الدراسة في زبائن ىذه الوكالات المبحوثة في ولاية ميمة، من خلال توزيع استبانة قد صممت لأغراض البحث و الدراسة وزعت عمى عينة من مجتمع الدراسة ، حيث بمغ حجم العينة المبحوثة 200مفردة أو زبون، وقد تم استرجاع الاستمارات كاممة ( ، )200و لإخضاع البيانات لمتحميل والمعالجة الإحصائية ،تم الاعتماد عمى برنامج الحزمة الإحصائية لمعموم الاجتماعية (.)SPSS وخمصنا إلى أن المزيج التسويقي الذي تطبقو الوكالات السياحية في ولاية ميمة والتي ىي حالة دراستنا ذو مستوى متوسط ، أما في ما يخص جانب أثره عمى رضا الزبون فتوصمنا لوجود ترابط و علاقة ايجابية دالة إحصائيا و معنوية، وخمصت الدراسة إلى أن الأثر يكون بدرجات مختمفة و مستويات متباينة لكل عنصر دون أخر من عناصر المزيج السبعة. فاكبر تأثير كان لعنصر الأفراد و الخدمة،بالإضافة لمتسعير في حين كان اقل تأثير لمتوزيع و باقي العناصر ،وقد أوصت الدراسة بضرورة الاىتمام بالمزيج التسويقي في وكالات السياحة والسفر مع الاخذ بعين الاعتبار التخطيط الجيد و المحكم لكل السياسات المنتيجة في كل عنصر من عناصر المزيج التسويقي دون إىمال القياس الدوري لرضا زبائنيا لمعرفة ما يجب إحداثو من تغييرات
Description: The effect of marketing mix on customer satisfaction is one of the most interesting topics for many researchers in Services field. The purpose of This study is to identify the reality of the use of an expanded marketing mix (service, pricing, promotion, distribution, physical évidence, personnel, opérations) in Group of Travel and Tourism Agencies - Mila- And the detection of the extent of differences between the sample items on the effect of the mix used on their satisfaction. The study population was represented in the clients of these agencies in the state of -Mila-, through the distribution of a questionnaire designed for research and study, The surveyed sample size of 200 single or customer, has retrieved the full forms (200), and subjecting the data for analysis and statistical treatment, it has been relying on the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). We concluded that the marketing mix applied by The Travel and Tourism Agencies in the state of -Mila-, which is the case of our study is of average level, and in terms of the side of the impact on customer satisfaction, we found the existence of correlation and positive relationship function statistically and morally, the study concluded that the impact is in varying degrees and levels Differentiated for each element without another of the seven mix elements. The study recommended the need to pay attention to the marketing mix in the travel and tourism agencies, taking into consideration the good planning and arbitrage of all the policies adopted in each element of the marketing mix without negligence. Periodic measurement of customer satisfaction to know what changes should be made
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/497
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330108411.pdf13,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.