Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/439
Title: ترقية القطاع السياحي كمدخل لتحقيق التنويع الاقتصادي
Other Titles: دراسة مقارنة بين الجزائر- تونس والمغرب
Authors: حياة ،مروة, بوزراع ،بورافة
Keywords: السياحة، التنمية السياحية، التنويع الاقتصادي، الاستراتيجيات السياحية، التنمية الاقتصادية
tourism, tourism industry, economic diversification, development, economic development
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Abstract: يعتبر موضوع السياحة من أهم المواضيع التي اهتمت بها العديد من دول العالم، باعتبار أن القطاع السياحي قطاعا أساسيا في بعض الدول وبديلا ناشئا في دول أخرى، فصناعة السياحة هي الثروة التي لا تنضب، لذلك أولت العديد من الدول اهتماما كبيرا بهذا القطاع باعتباره يشكل مصدرا هاما لجذب العملة الصعبة وقوة دافعة لعجلة التنمية الاقتصادية وغيرها. لذلك هدفت هذه الدراسة إلى إظهار مدى مساهمة القطاع السياحي في تحقيق التنويع الاقتصادي في كل من الجزائر، تونس والمغرب، ولإدراك ذلك يستوجب الوقوف على مختلف مقومات هذا القطاع لتوضيح ما أمكن من الحقائق حول واقع السياحة في هذه البلدان، وذلك من خلال تقييم الاستراتيجيات التي اعتمدتها هذه الدول لترقية قطاعها السياحي. وقد خلصت الدراسة إلى أن عدم الاستغلال الكفء لل مقومات السياحي لا ة يسمح بالنهوض بالقطاع، بالإضافة إلى أن الاستراتيجيات يشترط فيها الفعالية، وهذا ما يبدو واضحا من خلال المساهمة الايجابية في الناتج المحلي الإجمالي، خلق مناصب شغل جديدة وتحسين ميزان المدفوعات، في كل من تونس والمغرب، على عكس الجزائر التي لا تزال بعيدة عن النهوض قطاعها السياحي
Description: The subject of tourism is one of the most important topics of concern to many countries of the world, onsidering that the tourism sector is a basic sector in some countries and an emerging alternative in other countries. The tourism industry is the inexhaustible wealth; so many countries have paid great attention to this sector as it is an important source of attracting foreign currency and a driving force for economic and other development. Therefore, this study aimed to show the contribution of the tourism sector to economic diversification in Algeria, Tunisia and Morocco, In order to realize this, it is necessary to identify the various elements of this sector to clarify the facts about the reality of tourism in these countries, by evaluating the strategies adopted by these countries to upgrade their tourism sector. The study concluded that the lack of efficient exploitation of tourist elements does not allow for the advancement of the sector. In addition, strategies require efficiency. This is evident through the positive contribution to gross domestic product, the creation of new jobs and the improved balance of payments in Tunisia and Morocco, Unlike Algeria, which is still far from promoting its tourism sector
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/439
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
كاملة.pdf2,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.