Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد المين , محروق , ديبي وائل-
dc.date.accessioned2025-09-07T09:10:09Z-
dc.date.available2025-09-07T09:10:09Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.citationإدارة أعمالen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4265-
dc.descriptionThis study seeks to explore the actual impact of artificial intelligence (AI) on knowledge management systems, through an applied case study at the Abdelhafidh Boussouf University Centre in Mila. This study examines the profound digital transformations witnessed by contemporary institutions. The study is based on a central question: Is there a statistically significant relationship between the adoption of AI technologies and the effectiveness of knowledge management systems? AI is no longer merely a complementary tool; it has become a strategic factor in developing institutional efficiency by enabling organizations to acquire, Analyze, and distribute knowledge more intelligently and quickly. The study addresses various dimensions of AI, such as machine learning, expert systems, and natural language processing, focusing on the role of these technologies in supporting decision-making, stimulating innovation, and improving human resource performance. hodologically, the study relied on a descriptive-analytical approach alongside a case study approach, using a questionnaire to collect data from a purposive sample of the centre’s professors. The results of the statistical analysis revealed a positive and significant impact of AI on knowledge management systems, reinforcing theoretical hypotheses about the integration of AI and the knowledge structure within educational institutions. The study also highlighted some of the challenges hindering this integration, most notably weak training, a lack of digital awareness, and the lack of an appropriate infrastructure. It concluded with a set of practical recommendations, most notably the need to enhance investment in digital human capital, modernize technological structures, and develop clear institutional strategies for integrating artificial intelligence into knowledge management processes. This will contribute to improving institutional performance and ensuring sustainable competitive excellence in a changing.en_US
dc.description.abstractتسعى هذه الد را سة إلى اكتشاف التأثير الفعلي للذكاء الاصطناعي على نظم إدارة المعرفة، من خلال د را سة حالة تطبيقية بالمركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف – ميلة، وذلك في ظل التحولات الرقمية العميقة التي تشهدها المؤسسات المعاصرة. انطلقت الد راسة من إشكالية محورية تتساءل عن مدى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تبني تقنيات الذكاء الاصطناعي وفعالية نظم إدارة المعرفة، باعتبار أن الذكاء الاصطناعي لم يعد مجرد أداة تكميلية، بل أصبح عاملاً استرا تيجياً في تطوير الكفاءة المؤسسية، عبر تمكين المؤسسات من اكتساب المعرفة، وتحليلها، وتوزيعها بطريقة أكثر ذكاء وسرعة. وتناولت المذكرة مختلف أبعاد الذكاء الاصطناعي، كالتعلم الآلي، الأنظمة الخبيرة، ومعالجة اللغة الطبيعية، مركزة على دور هذه التقنيات في دعم اتخاذ القرا ر، وتحفيز بيئة الابتكار، وتحسين أداء المورد البشري. منهجياً، اعتمدت الد را سة على المنهج الوصفي التحليلي إلى جانب منهج د را سة الحالة، باستخدام أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة قصدية من أساتذة المركز. وقد أظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود تأثير إيجابي ومعنوي للذكاء الاصطناعي على نظم إدارة المعرفة، مما يعزز الفرضيات النظرية حول التكامل بين الذكاء الاصطناعي والبنية المعرفية داخل المؤسسات التعليمية. كما أبرزت الد را سة بعض التحديات التي تعيق هذا التكامل، أبرزها ضعف التكوين، نقص الوعي الرقمي، والافتقار إلى بنية تحتية ملائمة. واختتمت بجملة من التوصيات العملية، على رأ سها ضرورة تعزيز الاستثمار في رأ س المال البشري الرقمي، وتحديث البنى التكنولوجية، ووضع استرا تيجيات مؤسسية واضحة لدمج الذكاء الاصطناعي في عمليات إدارة المعرفة، بما يسهم في رفع الأداء المؤسسي وضمان استدامة التميز التنافسي في بيئة أكاديمية متغيرة .en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالذكاء الاصطناعي، نظم إدارة المعرفة، إدارة المعرفة، المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف_ ميلة _en_US
dc.subjectArtificial intelligence, SyArtificial intelligence technologies, Abdelhafidh Boussouf University Center, Milaen_US
dc.titleتأثير الذكاء الاصطناعي على نظم إدارة المعرفةen_US
dc.title.alternative-دراسة حالة عينة من موظفي و أساتذة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف -ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تأثير الذكاء الاصطناعي على نظم إدارة المعرفة.pdf3,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.