Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/418
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorراضيــــــــة, نـــــــــابتي-
dc.date.accessioned2020-11-19T10:22:16Z-
dc.date.available2020-11-19T10:22:16Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.other330-1180-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/418-
dc.descriptionThe aim of this study is to understand the impact of transformational leadership on innovation in SMEs, with its four dimensions: idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation, individualized onsideration. And to address innovation through its conditions of success in small and medium enterprises. In order to achieve the objectives of this study, and to drop these ideas on reality and test them by proposing a set of hypotheses, a case study technique was used for a group of small and medium enterprises, using the questionnaire as a data collection tool. The study included a sample of 32 employees, analyzed by using the statistical program ) SPSS V 21). The main results of the study were as follows: - Idealized influence has an impact on innovation in small and medium enterprises. - Inspirational motivation has an impact on innovation in small and medium enterprises. - Intellectual stimulation has an impact on innovation in small and medium enterprises. - Individualized consideration has an impact on innovation in small and medium enterprises. The main outcome is that transformational leadership influences innovation in SMEs. It seeks for continuous change and seeks for innovative and creative ideas to achieve leadership and excellence with innovations that have a challenging competitive advantage. Based on these results, a set of recommendations has been roposed that contribute to raising the level of innovation in SMEsen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى معرفة أثر القيادة التحويلية على الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، بأبعاده الأربعة: التأثير المثالي، الدافعية الإلهامية، الاستثارة الفكرية، الاعتبار الفردي. والتطرق لابتكار من خلال شروط نجاحه في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. ولتحقيق أهداف هذه الد ا رسة واسقاط هذه الأفكار على الواقع واختبارها من خلال اقت ا رح مجموعة من الفرضيات، فقد تم الاعتماد على تقنية دراسة الحالة لمجموعة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، باستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، حيث شملت الدراسة عينة بلغت 32موظفا، تم تحليلها باستخدام البرنامج الاحصائي ( ،)SPSS V 21وكانت أهم نتائج الدراسة كما يلي: - للتأثير المثالي أثر على الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. - للدافعية الإلهامية أثر على الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. - للاستثارة الفكرية أثر على الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. - للاعتبار الفردي أثر على الابتكار في لمؤسسات الصغيرة والمتوسطة. ومنه تم الخروج بنتيجة رئيسية مفادها أ ّ ن القيادة التحويلية تؤثر على الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، فهي تسعى للتغير المتواصل وتبحث عن التجديد والأفكار الإبداعية لتصل للريادة والتميز، بابتكارات تحقق لها ميزة تنافسية صعبة التقليد. وعلى أساس هذه النتائج، تم تقديم مجموعة من التوصيات التي تساهم في رفع مستوى الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالقيادة التحويلية، الابتكار، المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، التأثير المثالي، الدافعية الالهامية، الاستثارة الفكرية، الاعتبار الفرديen_US
dc.subjecttransformational leadership, innovation, small and medium enterprises, idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation, individualized considerationen_US
dc.titleأثر القيادة التحويلية على الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطةen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة: مجموعة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
نابتي راضية.pdf7,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.