Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/415
Title: جودة الخدمات الفندقية واثرها على رضا الزبون
Other Titles: دراسة حالة عينة من زبائن فندق الآغا بفرجيوة
Authors: زكريا, عمورة
Keywords: أبعاد الجودة، جودة الخدمات، رضا الزبون، الخدمات الفندقية، فندق الآغا6
Quality Dimensions, Service Quality, Customer Satisfation, Hotel Services, ELAGHA Hotel.
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Abstract: تتركز هذه الدراسة على واحدة من الموضوعات المهمة التي تخص مؤسسة الخدمات الفندقية، ألا وهي تأثير جودة الخدمات الفندقية على رضا الزبون، حيث تهدف هذه الدراسة لمعرفة مكانة جودة الخدمات الفندقية (الاعتمادية، الأمان، التعاطف، الاستجابة، الملموسية) في فندق الآغا بفرجيوة ميلة، ومدى تأثير هذه العناصر على رضا زبائن هذا الفندق، ومن أجل تحقيق مسعى البحث تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم توزيع 033استمارة على عينة من زبائن الفندق، وتم استرداد 742استمارة قابلة للتحليل، كما تم الاعتماد على برنامج التحليل الاحصائي ( )spssمن خلال مجموعة من الأساليب الإحصائية التي يتضمنها هذا البرنامج، وقد أظهرت نتائج التحليل أن كل من بعدي التعاطف والملموسية ليس لهما تأثير على رضا الزبون، في حين أوضحت النتائج أن هناك تأثير ذو دلالة إحصائية لجودة الخدمات الفندقية على رضا الزبون في فندق الآغا بفرجيوة ولاية ميلة، والذي قدر بنسبة 6%
Description: This study focuses on one of the most important topics which is the Effect of Service Quality and Hotel’s Customer Satisfaction. The objective of this study is to determine the status of the service quality hotel’s (reliability, security, empathy, responsiveness, and tangibility) at ELAGHA Hotel in the town of Ferdjioua, state of Mila, and also the impact of these elements on the customer’s satisfaction of this Hotel. In order to achieve the research aim, the descriptive analytical approach is followed. Moreover, 300 forms are distributed to a sample of the hotel’s clients, 247 forms are retrieved.The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS version 24) is also employed to analyse data.Finally, the results of the analysis showed that both of Empathy and Tangibility of the hotel have no impact on the customers satisfation of EL-AGHA Hotel in Ferdjioua. In general, there is a significant statistical impact on the Service Quality of AL-AGHA Hotel in Ferdjioua amounted to 56.1%.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/415
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330122411.pdf5,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.