Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4055
Title: دور أ أفعال بلوم المعرفية في فهم قواعد اللغة العربية وتطبيقها لدى تلاميذ الس نة الثالثة من التعليم المتوسط
Authors: فراح, بلعايب
Keywords: تصنيف بلوم، القواعد النحوية، الفهم، التطبيق، أفعال التفكير، اللغة العربية، تلاميذ السنة الثالثة.
Bloom's taxonomy - cognitive verbs - grammar – understanding, application - middle school students - Ara education. Guage.
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: لسانيات تطبيقية
Abstract: تهدف هذه المذكرة إلى د را سة أثر توظيف أفعال بلوم المعرفية في تحسين عملية فهم القواعد النحوية وتطبيقها لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط، وذلك انطلاقا من ملاحظة ميدانية مفادها ضعف استيعاب التلاميذ للقاعدة النحوية وصعوبة توظيفها في سياقات لغوية مناسبة، مما استدعى البحث عن آليات بيداغوجية حديثة قادرة على تفعيل التعلم وتنمية التفكير اللغوي. وانطلقت الد را سة من إشكالية رئيسية تمحورت حول: مدى فاعلية أفعال بلوم المعرفية في تطوير الفهم والتطبيق النحوي لدى التلاميذ الطور المتوسط؟ وقد تم تقسيم الد را سة إلى جانبين: نظري عرض فيه الإطار المفاهيمي لتصنيف بلوم، إلى جانب المستويات الخاصة به، أما الجانب التطبيقي فكان ميداني تم فيه إعداد استبانة موجهة للأساتذة واختبار موجه لعينة من التلاميذ، مع تحليل النتائج المتحصل عليها. وأظهرت نتائج البحث أن توظيف أفعال بلوم ساعد التلاميذ على تحقيق فهم عميق للقواعد، كما حسن قدرتهم على تطبيقها في وضعيات لغوية مختلفة، وقد بينت الد را سة وجود تطور نسبي في مستويات التفكير العليا، رغم بقاء بعض الصعوبات التعليمية والتقنية. واختتمت الد را سة بعدد من التوصيات أهمها: ضرورة إدماج أفعال بلوم وتطوير الكتب المدرسية لتتضمن تمارين وأنشطة ترا عي مستويات التفكير المختلفة
Description: This research aims to explore the impact of using Bloom's cognitive action verbs in enhancing the nderstanding and application of Arabic grammar rules among third-year middle school students. The study is rooted in a practical observation that many learners face challenges in both comprehending and applying grammatical structures, which prompted the adoption of a cognitive-baser gogical approach.The research is guided by a central question: To what extent can Bloom's cognitive verbs improve students' grammatical understanding and usage? The study is structured into two main parts: a theoretical framework that outlines Bloom's revised taxonomy, its role in educational planning, and insights into grammar teaching and related learning difficulties. A practical field study that involved designing grammar tasks aligned wioom's taxonomy and g them to a sample of studes, comparing involved designing grammar tasks aligned with Bloom's taxonomy and applying them to a sample of students, comparing their performance before and after the intervention. The findings revealed that employing Bloom's cognitive verbs significantly contributed to a deeper understanding of grammar and better application in various linguistic contexts. Moreover, there was a moderate improvement in higher-order thinking skills such as analysis, synthesis, and evaluation, although some pedagogical and implementation challenges remained.The study concludes with several recommendations, including the integration of Bloom's taxonomy in Arabic language teaching, teacher training on cognitive-level planning, and revising textbooks to include activities targeting different levels of cognitive engagement.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4055
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.