Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4040
Title: استثمار مباحث اللسانيات العرفانية في تعليم التراكيب النحوية
Other Titles: السنة الثالثة من التعليم - الإبتدائي أنموذجا-
Authors: نبيلة, خروبة
Keywords: اللسانيات العرفانية، التصو را ت الذهنية، الترا كيب النحوية، نظريات اللسانيات العرفانية
Cognitive linguistics, mental representations, grammatical structures, cognitive linguistic theories
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: لسانيات تطبيقية
Abstract: تهدف هذه الد را سة إلى معرفة كيفية استثمار مباحث اللسانيات العرفانية في تعليم الترا كيب النحوية للسنة الثالثة إبتدائي، من خلال التطرق إلى المفاهيم النظرية للسانيات العرفانية وتسليط الضوء على أهم المباحث والنظريات التي ترتكز عليها والمتمثلة في: )نظرية الإستعا رة المفهومية)التصورية(، نظرية الأفضية الذهنية، نظرية المعرفة المجسدنة، نظرية المزج التصوري، نظرية الخطاطة، نظرية الطرا ز، نظرية النحو العرفاني(، لارتباطها الوثيق بالحقل التربوي بالإستفادة منها وتوظيفها في تعليم الترا كيب النحوية باستخدام العديد من الإسترا تيجيات وتطبيقها بما يتلاءم والمستوى اللغوي للمتعلم والواقع المحيط به، منها إسترا تيجية الخرا ئط الذهنية، الإستقرا ء، حل المشكلات...إلخ، لما لها من دور في بناء المعنى اللغوي للمتعلم وفهم الترا كيب النحوية وإستيعابها بشكل أعمق وتعلم اللغة وتحليل تركيبتها الذهنية، من خلال دمج العمليات الذهنية واللغة معا، فاستثمار هذه النظريات العرفانية وتطبيقاتها أصبح ضرورة لأنها تساهم في تنمية قد را ت المتعلم على التفكير واستخدام قد را ته ومها را ته، باعتبار المتعلم محور العملية التعليمية التعلمية
Description: This study aims to know how to invest cognitive linguistics topics in teaching grammatical structures for the third year of primary school, by addressing the theoretical concepts of cognitive linguistics and highlighting the most important topics and theories on which it is based, which are: (the theory of conceptual metaphor, the theory of mental spaces, the theory of embodied knowledge, the theory of conceptual blending, the theory of planning, the theory of style, the theory of cognitive grammar), due to its close connection to the educational field by benefiting from it and employing it in teaching grammatical structures using many strategies and applying them in a way that is compatible with the linguistic level of the learner and the surrounding reality, including the strategy of mental maps, induction, problem solving... etc., due to its role in building the linguistic meaning of the learner and understanding grammatical structures and comprehending them more deeply and learning the language and analyzing its mental structure, by integrating mental processes and language together. Investing in this cognitive theory and its applications has become a necessity because it is compatible with developing the learner's ability to think and use his abilities and skills, considering the learner as the focus of the educational process Educational.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4040
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
استثمار مباحث اللسانيات العرفانية في تعليم.pdf5,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.