Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4031
Title: مقاربة سيميو -أهوائية في قصيدة قالت لي السمراء نزار قباني
Other Titles: مذكرة مقدمة لنيل شهادة الماستر في اللغة والأدب العربي
Authors: أسماء, لبصير
Keywords: قصيدة، السيمياء، الأهواء، التوتير، المصير، الستهواء
Semiotics, passions, emotional tension, destiny, fascination.
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: أدب حديث ومعاصر
Abstract: يقوم البحث على استكشاف منابع الهوى من الناحية السيميائية في قصيدة "قالت لي السمرا ء" نزا ر قباني فجاء موضوع بحثي موسوم بمقاربة سيميو-أهوائية في قصيدة قالت لي السمرا ء نز ر قباني، ومن أجل ذلك انطلقت من مقدمة ثم مدخل وفصلين وخاتمة. حيث تناولت في المدخل بعض المفاهيم اللغوية وا لصلاحية للسيمياء مع الوقوف عند جهود بعض النقاد الغرب والعرب، إضافة الى اتجاهات السيمياء. أما الفصل الأول قدمت من خلاله خلفيات وروافد سيميائية الأهواء من المجال اللغوي والديني والفلسفي والنفسي مرورا بالدرس السيميائي. وخصصت الفصل الثاني للد را سة التطبيقية ببحث عن أصناف وتجليات الأهواء في قصيدة قالت لي السمرا ء لنزا ر قباني، بدءا بهوى الحب والكره إلى هوى الحزن والفرح والخوف والغضب وكذا الألم والحب وبعدها جاءت الخاتمة توصلت فيها إلى جملة من النتائج
Description: This research explores the concept of the "follower of desire" from a semiotic perspective in the poem She Told Me, the Brunette by Nizar Qabbani. The study is titled A Semio-Pathic Approach to the Poem "She Told Me, the Brunette" by Nizar Qabbani. To this end, the work is structured into an introductory section, two chapters, and a conclusion. The introduction presents some linguistic and terminological concepts of semiotics, highlighting the contributions of both Western and Arab critics, as well as various trends in semiotics. The first chapter outlines the backgrounds and foundations of the semiotics of passions, drawing from linguistic, religious, philosophical, and psychological fields, in addition to semiotic analysis itself. The second chapter is devoted to the practical analysis, examining the types and manifestations of passions in Qabbani’s poem—from the desire of love and hate to that of sorrow, joy, fear, anger, and also pain and affection. The study concludes with a set of findings
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4031
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.