Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3933
Title: أيقنة التعليم الافتراضي عبر الوسائط التكنولوجية
Other Titles: التعليم الجامعي أنموذجا
Authors: منال, مراد
Keywords: أيقونة تعليم الافتراضي وسائط التكنولوجية منصة التعليمية تعليم الجامعي
Icon, virtual education, technological media, educational platform, university Education
Issue Date: Nov-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: اللسانيات التطبيقية
Abstract: حظيت الأيقونة بمكانة فريدة على مر العصور وتعاقب الحضارات؛ حيث شكلت وسيطا فعالا للتواصل الإنساني خاصة بعد ظهور الأجهزة الإلكترونية وتطور التقنة والتصوير الرقمي الذي تعدى جميع المجالات وأهمها مجال التعليم خاصة عند ظهور جائحة كوفيد 19 الذي حوّل النظام التعليمي إلى الصفوفالافتراضية باستخدام تقنات ووسائط حديثة للتواصل عبر بيئات افتراضية مختلفة لمحاكاة الواقع وعرض المقررات الدراسية من خلالها, اعتمادا على الأيقونات والوسائط التكنولوجية الحديثة. وقد عمد العديد من المطوّرين والمصممين في مجال التعليم إلى إنشاء برامج وتطبيقات ومنصات لتسهيل عملية التعليم الافتراضي وتحقيق جودة وفعالية أكبر لمخرجات العملية التعليمية, وكتجربة جزائرية مستحدثة تضمن هذا البحث إنشاء منصة تعليمية افتراضية للمضي في هذا النمط التعليمي الجديد, وتهدف من خلالها إلى إبراز أهمية استعمال العلامة الأيقونية في الوسائط التكنولوجية كتقنية حديثة في العملية التعليمية حيث تسهم في حل الكثير من المشكلات التعليمية, وتنمي الإدراك البصري عند المتلقي, وتثري وتدعم التحصيل المعرفي الذي لم يعد يعتمد على اللغة فقط بل على الصورة الناطقة بالواقع
Description: The icon has enjoyed a unique status throughout history. It has presented an effective medium for human communication, especially after the emergence of electronic devices and the development of technology and digital photography across numerous fields, including the field of education. When the Covid-19 pandemic spread, technologies transformed the educational system into virtual classrooms using modern tools – icons and modern technological media– to communicate through different virtual environments to simulate reality and deliver courses.Many developers and designers in the field of education have created programs, applications and platforms to facilitate the process of virtual education and achieve greater quality and effectiveness of teaching/learning process. As a recent Algerian experience, this research builds on the creation of a virtual educational platform to advance this new educational mode. It aims to highlight the importance of using the iconic sign in technological media as a modern technology in the educational process, as it contributes to solving many educational problems. Such a mode of education develops the recipient’s visual perception, and enriches and supports cognitive achievement, which no longer depends on language only, but also on the image that reflects reality.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3933
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أيقنة التعليم الافتراضي عبر الوسائط التكنولوجية.pdf12,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.