Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/383
Title: تأثير أبعاد التسويق الداخلي على أداء العاملين في المؤسسات الخدمية
Other Titles: دراسة حالة بريد الجزائر لولاية ميلة
Authors: خالد, سوايح
Keywords: التسويق الداخلي، الأداء، الاختيار والتعيين، التدريب، التحفيز، الإتصال الداخلي، التمكين
internal marketing, performance, selection policy and recruitment, training, motivation, internal communication, empowerment
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر أبعاد التسويق الداخلي على أداء العاملين في مؤسسة بريد الجزائر لولاية ميلة، وقد تمثلت أبعاد التسويق الداخلي في خمسة أبعاد (سياسة الاختيار والتعيين، التدريب، التحفيز، الإتصال الداخلي، التمكين)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات من أفراد العينة، والتي بلغت ( )091مفردة، وتم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ( )spssلتحليل بيانات الاستبانة، اعتمادا على المتوسطات والانحرافات ونموذج الانحدار و غيرها من الأساليب الإحصائية، وقد توصلت الدراسة إلى أنه لا يوجد أثر لأبعاد التسويق الداخلي مجتمعة على أداء العاملين في مؤسسة بريد الجزائر لولاية ميلة. وتوصي هذه الدراسة بضرورة الاهتمام بالتسويق الداخلي بمختلف أبعاده، وذلك بإعطاء أهمية أكبر للعميل الداخلي، للوصول الى أداء أكبر كفاءة وفعالية تضمن للمؤسسة الوصول الى مختلف أهدافها والتي قامت من أجلها
Description: The objective of this study was to determine the impact of the internal marketing dimensions on the performance of the employees of the Algerian Post Office in the state of MLA. The dimensions of internal marketing were five dimensions (selection policy and recruitment, training, motivation, internal communication, and empowerment). The results of the statistical package for social sciences (spss) were used to analyze the questionnaire data, based on averages, deviations, regression model and other statistical methods. The study found that there is no effect of the dimensions of internal marketing society on the performance of employees in Algeria, a Foundation for the State of Mila. This study recommends the need to pay attention to internal marketing in all its dimensions, by giving greater importance to the internal customer, in order to reach a more efficient and effective performance that ensures the institution to reach the various objectives for which it was established
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/383
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330120811.pdf7,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.