Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3798
Title: | نشاط التخطيط والكتابة لتلاميذ القسم التحضيري |
Other Titles: | دراسة تقويمية -مدرسة محمد شوارفة نموذجا |
Authors: | زكرياء , يسعد , خنفر إسحا ق |
Keywords: | نشاط، الكتابة اولتخطيط ، التحضيري، د را سة تقويمية Activity, Writing and Planning, Preparatory, Evaluative Study |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | university center of abdalhafid boussouf - MILA |
Citation: | لسانيات عربية |
Abstract: | للتخطيط والكتابة أهمية كبيرة للطفل في مرحلة التعليم التحضيري في تشكيل مكتسباته باعتبارهما أداة للتواصل والتعلم ووسيلة للتعبير عن المشاعر والأحاسيس. فكان هدفنا من هذا الموضوع هو الوصول إلى فحص وتقويم مستوى مردود تلاميذ هذه المرحلة في هذا النشاط، وما هو التطور الحاصل في اكتساب هذه المهارة من بداية الد را سة في السداسي الأول إلى نهايتها في السداسي الأخير إلى جانب رصد بعض الصعوبات. وقد قسمنا بحثنا هذ إلى قسمين: قسم نظري وقسم ميداني. أما نظري فتناولنا فيه مصطلحات الد را سة، والوسائل المسخرة للدر ا سة إلى جانب أهمية هذا النشاط، وأهدافه، أما الفصل الميداني فتنا ولنا فيه تقويم نشاط التخطيط والكتابة لهذه الفئة عبر الميدان قمنا من خلالها بوصف مجتمع الد را سة، إضافة إلى عقد مقابلة مع الأستاذة المشرف عليهم، ثمّ فحص كرا ريس التلاميذ. ثم الوصول إلى عرض أهم النتائج المتوصل ليها |
Description: | Planning and writing hold great importance for children in the preparatory education stage in shaping their acquisitions, as they serve as tools for communication and learning and a means of expressing feelings and emotions. Our aim in this study was to examine and evaluate the performance level of students at this stage in this activity, and to observe the development in acquiring this skill from the beginning of the first semester to the end of the last semester, along with identifying some difficulties. We divided our research into two parts: a theoretical part and a field part. In the theoretical part, we covered the study terms, the resources allocated for the study, the importance of this activity, and its objectives. In the field part, we evaluated the planning and writing activities for this group in the field. This included describing the study population, conducting an nterview with the supervising teacher, and examining the students' notebooks. Finally, we presented the key findings. |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3798 |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
نشاط التخطيط والكتابة لتلاميذ القسم.pdf | 7,76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.