Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3683
Title: تداولية الإشاريات في قصيدة " عيون المها " ل علي بن الجهم
Authors: يسرى،إيمان, عزيز،شباح
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university centre of abdelhafid boussouf -mila-
Citation: "تخصص"أدب عربي قديم
Abstract: عرفت التداولية على أنها علم جديد في مجال التواصل الإنساني، تهتم بد راسة الظواهر اللغوية، كيفية استخدام اللغة، وتعد الإشاريات جانبا من جوانب التداولية، وقد ركزنا في هذا البحث المعنون ب :" تداولية الإشاريات في قصيدة عيون المها ل علي بن الجهم " على ثلاثة أنواع من الإشاريات ألا وهي : الإشاريات الشخصية والإشاريات المكانية والإشاريات الزمانية. لقد حفل شعره بمختلف أنواع الإشاريات المتمثلة في: ضمائر المخاطب كالغائب وأسماء الأعلام ،إضافة إلى الإشاريات الزمانية والمكانية التي تدل على مكان وزمانوقوع الأحداث، والهدف الأساسي في هذا البحث هو محاولة تحديد العلاقة بين التركيب اللغوي والسياق الذي تستخدم فيه
Description: Pragmatics is known as a new science in the field of human communication. It is concerned with studying linguistic phenomena and how to use language. Indicatives are considered one of the aspects of pragmatics. We have focused in this research, written under: “The pragmatics of indicatives in the poem ‘Uyun al-Maha’ by Ali bin Al-Jahm” on three types. Among the signs are: personal signs and spatial and temporal signs . Ali bin Al-Jahm used various indicative signs in his poetry, represented by (second-person and third-person pronouns and proper names, the latter of which indicate the place and time of events), and the primary goal of this research is to try to determine the relationship between the structure of languages and the context in which they are used
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3683
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تداولية الإشاريات في قصيدة عيون الميا.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.