Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/361
Title: التعلم التنظيمي و دوره في بناء المنظمات المتعلمة الجامعة نموذجا
Other Titles: دراسة من وجهة نظر عينة من أساتذة جامعة محمد الصديق بن يحي - جيجل-
Authors: لمياء, العيون, بورماد منى
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Abstract: تناولت دراستنا " التعلم التنظيمي ودوره في بناء المنظمات المتعلمة -الجامعة نموذجا –دراسة من وجهة نظر عينة من أساتذة جامعة محمد الصديق بن يحي-جيجل. موضوع التعلم التنظيمي وانطلقت من التساؤل الرئيسي التالي :إلى أي مدى يساهم التعلم التنظيمي في بناء المنظمات المتعلمة؟ للإحاطة بجميع جوانب الموضوع أدرجنا الأسئلة الفرعية كالتالي: -إلى أي مدى يساهم التعلم التنظيمي في تحقيق التمكن الشخصي بالمؤسسة محل الدراسة؟ -إلى أي مدى يساهم التعلم التنظيمي في تحقيق النماذج العقلية بالمؤسسة محل الدراسة؟ -إلى أي مدى يساهم التعلم التنظيمي في تحقيق الرؤية المشتركة بالمؤسسة محل الدراسة؟ -إلى أي مدى يساهم التعلم التنظيمي في تحقيق التعلم الجماعي بالمؤسسة محل الدراسة؟ -إلى أي مدى يساهم التعلم التنظيمي في تحقيق التفكير النظمي بالمؤسسة محل الدراسة؟ كانت الفرضيات الموجهة للدراسة كالتالي : *الفرضية الرئيسية: يساهم التعلم التنظيمي بشكل كبير في بناء المنظمات المتعلمة. *الفرضيات الفرعية: .1يساهم التعلم التنظيمي بشكل كبير في تحقيق التمكن الشخصي لدى الأفراد بالمؤسسة محل الدراسة. .2يساهم التعلم التنظيمي بشكل كبير في تحقيق النماذج العقلية لدى الأفراد بالمؤسسة محل الدراسة. .3يساهم التعلم التنظيمي بشكل كبير في تحقيق الرؤية المشتركة لدى الأفراد بالمؤسسة محل الدراسة. .4يساهم التعلم التنظيمي بشكل كبير في تحقيق التعلم الجماعي لدى الأفراد بالمؤسسة محل الدراسة. .5يساهم التعلم التنظيمي بشكل كبير في تحقيق التفكير النظمي لدى الأفراد بالمؤسسة محل الدراسة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي وتم تطبيقها على عينة قدرها 140مفردة وتوصلنا إلى أهم النتائج التالية: * التعلم التنظيمي يساهم بشكل كبير في تحقيق بعد التمكين الشخصي وهذا بمستوى مرتفع . *التعلم التنظيمي يساهم بشكل كبير في تحقيق بعد النماذج العقلية وهذا بمستوى مرتفع. *التعلم التنظيمي يساهم بشكل كبير في تحقيق بعد الرؤية المشتركة وهذا بمستوى مرتفع. *التعلم التنظيمي يساهم بشكل كبير في تحقيق بعد التعلم الجماعي وهذا بمستوى مرتفع. *التعلم التنظيمي يساهم بشكل كبير في تحقيق التفكير النظمي وهذا بمستوى مرتفع. لنتوصل إلى أنه يمكن قبول الفرضية الرئيسية التي انطلقنا منها إذ أن التعلم التنظيمي يساهم بشكل كبير في بناء المنظمات المتعلمة
Description: Our study dealt with the organizational learning and its role in building learning organizationsthe universityas a model- a study from the point of view of a semple of the teachers of the university of Mohammed sadiq bin yahia-jijel- the subject of organizational learning and the main question asked :to what extent does organizational learning contribut to the building of learning organizations? To cover all aspects of the topic, we have included the Sub-questions as follows: -To what extent does organizational learning contribute to personal achievement in the institution under study. -To what extent does organizational learning contribute to the realization of mental models in the institution under study? -To what extent does organizational learning contribute to the common vision of the institution in question? -To what extent deos organizational learning contribute to the achievement of collective learning in the institution under study? -To what extent does organizational learning contribute to the organizational thinking of the istitusion in question ? The hypotheses for the study were as follows: *the main hypothesis: Organizational learning contributes significantly to the building of learning organizations. *Sub-assumptions: 1. Organizational learning will greatly contribute to the achievement of personal empowerment of individuals in the institution in question. 2.Organizational learning contributes significantly to the realization of mental models among individuals in the institution in question. 3. Organizational learning contributes significantly to the common vision of individuals in the institution under study. 4. Organizational learning contributes significantly to the achievement of collective learning among individuals in the institution under study. 5. Organizational learning contributes significantly to the achievement of systemic thinking among individuals in the institution in question. The study was based on the descriptive analytical method and was applied to a sample of 140 individuals and we reached the following main results: *Organizational learning constributes significantly to achieving further personal empowerment at a high level. *Organizational learning contributes significantly in achieving a further mental models at a high level. *Organizational learning contributes significantly to achieving a further common vision at a high level. *Organizational learning contributes significantly to the achievement of a further collective learning and this is at a high level. *Organizational learning contributes significantly to achieving a further common vision at a high level. *Organizational learning contributes significantly to the achievement of a further collective learning and this is it a high level. *Organizational learning contributes significantly to the achievement of systemic thinking at a high level. To conclude at last that it is possible to accept the main hypothesis from which we set out is that the organizational learning contributes significantly to the building of educated organizations.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/361
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330119311.pdf9,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.